Author Topic: Fråga om COM1  (Read 13338 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Fråga om COM1
« on: 2011-10-28, 14:52:25 »
Har en (kanske väldigt dum) fråga om COM1. Att den är transparent, och att det är honor i båda ändar - innebär det att om man t.ex. trycker in TXD på pin2 på kontrollsidan, så kommer den signalen på pin2 även på radiosidan? Dvs om jag vill göra om RS232-kontakten på radiosidan till en hane, dvs motsvarande den på datorn, så ska jag alltid lägga byta plats på pin2 och pin3?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #1 on: 2011-10-28, 15:10:02 »
Hej

Nej så är det inte, titta i manualen hur kontakterna är konfigurerade.

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #2 on: 2011-10-29, 09:15:05 »
Tack för svar!
Har verkligen ingen erfarenhet av seriell kommunikation alls (innan jag började fixa med remote), därav hänger jag inte riktigt med  ???, så förlåt min dumma fråga.

I manualen står ju bara en pin-layout för COM1, då tolkar jag det som det är samma på både radio och kontroll-RRC, dvs att det som skickas in på pin2 på kontroll-RRC kommer ut på pin2 på COM1 vid radio-RRC?

Kopplingen som jag tänker mig:
Dator->seriekabel (USB-adapter) DB9 hane -> COM1 på kontroll-RRC -> COM1 radio-RRC -> ?? ?? -> DB9 hona avsedd att anslutas till RS-232 på dator (från t.ex. slutsteg eller annat tillbehör)?

Det är alltså frågetecknen ovan jag undrar hur jag ska göra med för att radio-RRC´s COM1 ska motsvara datorns RS-232 utgång?  Ska jag använda "rak" övergång db9 hanne-hanne på radio-RRC, eller nollmodem?
« Last Edit: 2011-10-29, 09:17:40 by SM0UXX »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #3 on: 2011-10-29, 13:29:24 »
Hej
som man ser i manualen på sid 11 så lyssnar RRC på pin 3 (RXD) och sänder på pin 2 (TXD). Det gäller i båda RRCerna. Det innebär ju att det som kommer in på pin 3 i Control-RRC kommer ut på Pin 2 i Radio- RRC och vice versa.

COM1 på Control RRC kan koppla direkt till PC med en rak kabel. Radio RRC ser ju inte ut som en PC så att om man skall koppla den till en utrustning som normalt kopplas till en pc så måste pin 2 och 3 vara korsade förutom att det måste vara hanar i bägge ändor. Nollmodem kablar är farliga jag har åtminstone identifierat 4-5 olika kopplingar på dessa så det är bättre att tillverka en själv.

73 de micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #4 on: 2011-10-29, 18:44:58 »
Kanon! Lite som jag misstänkte, även om jag inte riktigt hängde med på hur datatrafiken flyter. Sorry att jag var lite trög att tolka funktionen, har som sagt rätt liten erfarenhet av seriell kommunikation.  :-[

Tack för hjälpen, nu ska det lödas ihop lite kablar!

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #5 on: 2011-10-30, 19:32:06 »
En till fråga; är det bara de pinnar som beskrivs i manualen som man kan köra igenom? Saken är den att jag tydligen behöver DTR/DSR på pin4/6 över COM1. Kommer detta ej att funka (som jag tolkar det eftersom de är "tomma" i manualen)?

EDIT: Om det är så lyckligt att även pin 4/6 kan köras mellan RRC:erna - är även dessa då "spegelvända" mot RS232 på en PC. Dvs kommer DTR ut på pin6 på RRC:n, men måste hamna på pin4 i hankontakten för att det ska "se ut" som datorns serieport?
« Last Edit: 2011-10-30, 19:55:32 by SM0UXX »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #6 on: 2011-10-31, 09:06:02 »
Hej

som du ser på samma sida i manualen så skickas på COM1 en status signal i resp riktning, pin 7 och 8 ( aktiveras i setupen). Dessa kan man ju i kabeln koppla till valfri pinne om inte det råkar stämma med den utrustning man skall använda. En statussignal brukar räcka i de flesta fall.

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #7 on: 2011-10-31, 10:32:32 »
OK, det är ju en variant om man har lediga pinnar över. Utmaningen i mitt fall är att jag också behöver pin 7/8 för RTS/CTS (iofs ska jag dubbelkolla om programmet kräver CTS och DSR, eller om det räcker att skicka iväg RTS och DTR).

Men annars förs alltså ingen trafik över på andra pinnar än 2, 3, 5, 7, 8? Hur är det om man använder USB-kontaken som COM-port - kan man få igenom fler signaler då?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #8 on: 2011-10-31, 10:55:08 »
Man får inte igenom fler signaler med USB. Serieportarna är i första hand tänkta för radiostyrning där man inte behöver några styrsignaler alls. Måste man föra över "hela" serieportar så finns det enkom utrustning för det från andra leverantörer.

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #9 on: 2011-10-31, 13:35:17 »
OK, då vet jag hur det ligger till i alla fall. Tusen tack för hjälpen!

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #10 on: 2011-11-01, 09:17:50 »
Har nu läst på lite, och det verkar som att det skulle kunna funka att köra DTR och RTS ut från datorn utan att behöva trafiken från radiosidan. MEN, hur sjutton kopplar jag och konfigurerar detta?

Om jag ställer in COM1 på "COM1 rts/cts ON", då kan jag alltså köra in RTS från PC:n på pin7 på control-RRC, och den kommer ut på pin8 på radio-RRC? Vad händer om denna inställning är "OFF"? Kommer inget alls igenom pin7 och 8 då?

Skulle som sagt behöva få igenom DTR-signal från datorn också. Kanske genom att koppla på den på pin8 - men vilken konfiguration väljer jag då? Och hur plockar jag ut resp signal på radio-RRC?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #11 on: 2011-11-01, 10:50:58 »
Det går bara en signal från varje håll, och den aktiverar du som sett i serieports setupen. är dom i OFF går inget igenom från det håll där signalen är satt till off.
Vad är det du skall ansluta som kräver dessa signaler, Idag så räcker det oftast att bara bygla status signalerna för att det skall funka. Förr när man hade skrivare och annat trögt på serieporten samtidigt som minnena var små så behövdes dessa status signaler, nu behövs de väldigt sällan

73 de micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #12 on: 2011-11-01, 16:47:26 »
Jo, det är ett slutsteg som jag nu håller på med. Statussignalerna behövs för att kunna starta det via remote, tror inte att det kommer kunna lösas på annat sätt än att skicka båda signalerna via serieporten.

Med andra ord kan man bara skicka en signal åt vardera håll? Dvs det går inte att "manipulera" det till att köras 2st status-signaler från kontroll-rrc ->> radio-rrc? Dvs att använda både pin7 och pin8 i en riktning?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fråga om COM1
« Reply #13 on: 2011-11-01, 17:05:49 »
vad är det för slutsteg ?
länk till manual ?

/micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Fråga om COM1
« Reply #14 on: 2011-11-01, 23:07:57 »
Det är ett Acom2000a. Jag har redan handlat en "remote power on adapter" till steget, därav min envishet att försöka få det att funka via en serieport. Självklart kan jag lösa själva påslagningen av steget på flera olika sätt (enklast kanske att gå direkt på pin 1&5 mot RCU:n med t.ex. ett relä eller bygga en liten krets som håller ett par sekunder) - men när jag nu har handlat adaptern vill jag ju köra den som det är tänkt  ;)

Att det krävs både RTS och DTR till adaptern förstår jag som en säkerhetsåtgärd. Dvs man kanske kan "fulkoppla" endast RTS att köra in 12V på båda pinnarna, men då riskerar man att annan applikation kan starta steget lite hipp som happ (de har valt att kräva båda signalerna samtidigt just för att ingen annan applikation rimligen bör göra det).

Någon länk har jag inte, detta finns inte dokumenterat i den vanliga manualen (Jag har all dokumentation på CD). Följande saxas från beskrivningen;

"The serial-port output signals DTR and RTS from the PC are used to control the remote power on of the amplifier. ... When both signals are -12V or even when either signal is +12V buth the other is -12V, the FET will be cut off (-1V or maximum 1V on the gate). When the program will change both signals to +12V, the gate will become about +10V (limited by the Zener diode) and its channel will saturate, thus grounding the *CPUON line of the RCU-CPU bus (JP1, JP2 - pin #5) for about 1.25 seconds to turn ON the amplifier."


Nåväl, tror att jag helt enkelt antingen får införskaffa mig en seriell server eller bygga något för just igångslagningen av steget. Själva datakommunikationen bör ju funka utan problem via RRC:ns COM1 - bara steget är igång så är ju serieporten vaken, så då räcker det med kommunikationen via pin 2/3.

PS. Såg att  ni nu säljer RC-1216H. Den skulle jag kanske ha handlat om den funnits på marknaden tidigare - innan jag handlade adaptern... :P