Author Topic: /carheaterstate/get API:t  (Read 7640 times)

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
/carheaterstate/get API:t
« on: 2011-11-28, 22:10:01 »
Det verkar inte som att man kan se via det här API:t om ett motorvärmarprogram är avstängt. Dvs. om "Start pattern on" är satt till disabled, vilket är min tolkning av hur man stänger av ett program i switchen.

Om jag testar och bara har det första programmet aktiverat så får jag fortfarande ett komplett xml-träd för det andra programmet och jag kan inte se något där som ger en hint om att det är avstängt.

Det hade varit önskvärt med en sådan funktion. För då kan man i ett klientprogram välja att bara visa de program som är aktiva om man frågar switchen om status istället för att hårdkoda vilka program som ska visas.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #1 on: 2011-11-29, 08:19:45 »
Du har en poäng där  ;) Borde vara en smal sak att fixa till. Under tiden skulle du väl kunna t.ex sätta namnet på den "disablade" till en tomsträng så du kan kolla på det och därmed strunta i att visa den?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #2 on: 2011-11-29, 10:25:52 »
Det är inget problem för mig då jag vet vad jag har konfigurerat så jag kan anpassa koden därefter :)

Tänkte att det kan vara bra att ha stöd för detta om man vill skriva en fullfjädrad klient där man låter all konfiguration vara kvar i switchen så att man inte behöver konfigurera på två ställen.

I övrigt så ser det nya API:t bra ut, även om jag inte hunnit testa allt än...

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #3 on: 2011-11-29, 22:04:44 »
Ny fråga/observation:

Det verkar inte som att webswitchen återställer sin status efter att tidpunkten för när den skulle starta har passerats? Exempel, jag ställer in den att starta i morgon kl.7.00. Om jag frågar efter statusen (eller kollar i webswitchen) t.ex. kl.12.00 den dagen så säger den fortfarande att den är inställd på idag kl.7.00.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #4 on: 2011-11-30, 06:42:36 »
Den nollställer sin status, fast inte som du vill, hehe! Om du t.ex sätter "Tomorrow 7:00" idag, så kommer den att visa "Today 7:00" när dygnsskifte har skett. Dock kommer den inte att ta bort statusen bara för att klockan passerar 7:00, utan först när nästa dygnsskifte inträffar. Tanken med det var att man under hela dygnet då kan se vilken avfärdstid man hade ställt in, trots att den kanske är passerad.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #5 on: 2011-11-30, 07:54:13 »
Okej, det kan jag leva med :)

Ville bara kolla att det var förväntat beteende. Och jag kan se en poäng med att visa när den var inställd så att man kan se att det faktiskt blev gjort.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #6 on: 2011-11-30, 11:32:34 »
Det verkar inte som att man kan se via det här API:t om ett motorvärmarprogram är avstängt. Dvs. om "Start pattern on" är satt till disabled, vilket är min tolkning av hur man stänger av ett program i switchen.

Om jag testar och bara har det första programmet aktiverat så får jag fortfarande ett komplett xml-träd för det andra programmet och jag kan inte se något där som ger en hint om att det är avstängt.

Det hade varit önskvärt med en sådan funktion. För då kan man i ett klientprogram välja att bara visa de program som är aktiva om man frågar switchen om status istället för att hårdkoda vilka program som ska visas.
Förresten, menar du att det vore bättre med en till tagg som talar om att den är avstängd/disablad, eller går det lika bra att skippa hela <carheater>-taggen och dess innehåll?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: /carheaterstate/get API:t
« Reply #7 on: 2011-11-30, 12:09:39 »
Det tål att tänkas på...

Fördelen, som jag ser det, med att bara returnera en <carheater> för dom som är enablade är att då blir det tydligt att all konfiguration måste göras via webswitchen. Dvs. du måste aktivera en carheater direkt i webswitchen och inte tro att det går att göra via API:t.

För så vitt jag har sett så om man sätter "Start pattern on" till disabled för en carheater så kan du inte heller göra en "override" direkt i webswitchen. Utan denna parameter måste vara satt till en veckodag, även om du sen sätter antalet tider till 0.

Att bara returnera en <carheater> för dom aktiva är också i linje med vad jag är intresserad av. Jag får då veta från webswitchen vilka som går att konfigurera då jag enkelt kan bygga upp den listan baserat på statusrapporten från webswitchen. För min tanke är att det i klienten bara ska gå att se det som går att styra. Finns den med i status rapporten så dyker den upp, annars inte. Man behöver inte titta i varje <carheater> för att se om den är enablad eller inte.

Men som sagt, det tål att tänkas på och jag kanske kommer på andra tankar senare :)