Author Topic: Sun state  (Read 6639 times)

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Sun state
« on: 2011-12-23, 11:14:08 »
Hejsan alla!

Jag fick hem min nya leksak lagom till jul och fick igång det mesta utan några större bekymmer,

Än så länge har jag bara testat lite ACP, webaccess och Appen med relän och Nexa.

Lite händig måste man nog vara då dokumentationen inte i alla lägen är helt glasklar, men som de flesta tekniker så provar man sig fram..

En funktion som ännu inte trillat på plats är "Sun state" som än så länge visar "Unknown", det som står att läsa är att klockan måste vara rätt och att man har lat/long i decimalform. Jag har provat allt (tycker jag), med punkt och komma, två till fyra decimaler men utan resultat.

Mina värden just nu:
Latitude decimal degr.  = 58.5948
Longitude decimal degr.  = 16.1794
System time: 2011-12-23 11:09:37 Friday(5) yearday=357 DST=Inactive

Nuvarande status:

Company   : Microbit
Product   : 1216H WebSwitch
Software  : 2.0
Hardware  : 1
Bootloader: 1.9
Build     : Dec 16 2011 16:12:50
S/N       : 1775
PID       : 23
Uptime    : 1607
=========================

MAC       : 00:1e:fd:00:c4:c7
IP address: 192.168.0.151
Netmask   : 255.255.255.0
Gateway   : 192.168.0.1
DNS       : 192.168.0.1
=========================
Max available memory = 15901 bytes
Sun state: Unknown
Last Dynamic DNS status: OK

Vad har jag missat?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #1 on: 2011-12-23, 11:50:50 »
För Latitude och Longitude så ska det funka bra med två decimaler. Förutom det så krävs en korrekt fungerande "SNTP server" under "IP Settings". ("SNTP server" i sin tur kräver en konfigurerad DNS Server) Det ska räcka för att Sun state ska bli rätt, men notera att det inte sker direkt efter uppstart(t.ex efter "Apply changes") utan först efter upp till nån minut. Testade just på min här på bordet och det gick fint.

Vad gäller dokumentationen så tar vi gärna emot tips på hur vi kan förbättra den! Vi är också ganska mycket "tekniker", vilket kan göra att dokumentation blir lite annorlunda än om andra hade totat ihop den.
« Last Edit: 2011-12-23, 11:54:15 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #2 on: 2011-12-23, 12:06:07 »
Ok, det du skriver låter logiskt, jag har SNTP (ntp.dlink.com.tw) som verkar fungera, DNS är routern (D-Link DIR-655) DNS Relay enabled.

Kan det vara så att det inte fungerar med DNS Relay? Tycker det borde det då då SNTP fungerar.

WebSwitchen har snurrat lite drygt en timme nu forfarande med Unknown Sun state.

Jag testar med lite statiska DNS:er så får vi se om det blir nån skillnad.

- * Edit * -

Om jag använder statisk IP på Web Switchen och statisk IP på DNS så fungerar det.....
Det fungerar alltså inte att använda dynamisk IP? Eller beror det på vilken router man har - hmmm - potential till förbättring?
« Last Edit: 2011-12-23, 12:18:42 by Emretsson »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #3 on: 2011-12-23, 12:39:18 »
Jag har testat nu med både DHCP påslaget på den och även den SNTP du använder. Det funkade bra det med. Kanske lite närmare dock att använda en SNTP inom Sverige, fast ska ju inte spela nån roll egentligen.

Vad du menar med "statisk" resp. "dynamisk" IP på DNS Servern förstår jag inte riktigt. Om du menar att du vill kunna ange ett "värdnamn"(Host name) som DNS server istället för en ren IP-adress så är svaret nej, det går det inte.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #4 on: 2011-12-23, 12:51:49 »
Hejsan,
det jag menade med dynamsik IP är DHCP, det går inte att ange DNS IP med DHCP On, jag provade det men den valde fortfarande routern som DNS då.

Jag får fortsätta prova lite då det vore snyggare och stabilare med DHCP.

Anledningen till att det blev D-links NTP var att jag var lite ivrig och väntade inte tillräckligt länge då datumet från början visade helt fel.
Jag tror inte det spelar nån roll, men jag kommer att ändra det.

Jag återkommer med mina testresultat  :D

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #5 on: 2011-12-23, 12:55:08 »
Aha, ja det stämmer, dvs är det DHCP så är det. Då kommer IP, Netmask, Gateway och DNS server den vägen = de går inte att ställa in manuellt.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Sun state
« Reply #6 on: 2011-12-23, 15:07:32 »
Jaha! ???

Nu fungerar det - har inte ändrat nånting  - men det tog mer än ett par minuter innan Sun state ändrades.
Fyra decimaler på lat/long , d-links NTP, DHCP...

Men nu är allt frid och fröjd så nu tar vi helg.

God Jul och Gott nytt År