Author Topic: Begränsad kontakt med Switchen  (Read 5112 times)

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Begränsad kontakt med Switchen
« on: 2011-12-31, 09:54:35 »
Igår installerade jag en tempgivare och jag testade lite utan några problem.

Idag skulle jag kolla lite till och då får jag inte upp hela sidan. Den frame som innehåller informationen kommer upp ibland, men den frame som innehåller rubriken och den frame som innehåller menyn kommer inte fram utan "Webbsidan kan inte visas"
Jag har provat med två datorer och med appen. Jag har provat med via WebSwitch ddns och direkt med interna IP-adressen.
Appen rapporterar Error:Empty message och/eller Error:No data.

Nu kan jag lätt starta om den då jag har den lokalt i huset, men vitsen med switchen är väl att styra remote så då är det inte lika lätt att starta om den.
Jag har inget program snurrande så jag kan inte se hur mycket den har låst sig.

Gott nytt År!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1798
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #1 on: 2011-12-31, 20:14:20 »
Det låter som nån form av nätverksproblem. Det brukar bli så om Webswitchen inte kan skicka datat till webbläsaren. Tänkbara grejer att testa:

1/
Olika webbläsare

2/
Ansluta Webswitchen till en annan router/switch.

3/
Växla "Eth-type" mellan "Auto" och "Auto, prefer 10 Mbit"

Menar du förresten att det "går till sig" om du startar om den?

Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #2 on: 2012-01-02, 20:23:42 »
1/ Provade med olika läsare.
2/ Tänkbart men känns som lite osäker lösning...
3/ Ok, har den inställd på "Auto, prefer 10 Mbit" men kan prova att ändra till "Auto".

När jag gjorde den strömlös (norsk reset) så fungerade den som den ska efter uppstart, alla inställningar intakta.

Verkar som den "buggade" ur i web-gränssnittet - men eftersom jag inte hade nåt program (ACP) snurrande så vet jag inte hur mycket som "låst" sig. Den frame som innehåller informationen, i det här fallet "../startpage.htm" kom upp riktigt ibland, men "../left.htm" och "../banner.htm" fick timeout (ganska säker på att det inte blev 404-svar, tog för lång tid innan svar).
Jag provade aldrig de andra sidorna då jag då inte hade url till de olika "left"-valen.
USB gränssnittet fungerade.
Nu har jag ett ACP snurrande och lite bättre koll på url så jag avvaktar och ser om det återkommer. Tills dess så vågar jag inte lita på att den fungerar tillfredställande remote.


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1798
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #3 on: 2012-01-03, 07:39:14 »
Mina svar kom sig av att det har hänt att 1216H inte kommer överens med 100% av alla routrar/switchar. Vad som händer är då att den inte kan kommunicera via nätverket på normalt sätt, men den följden att en massa data antingen skickas för långsamt eller så inte alls. Det yttrar sig exakt som du beskriver det och kan t.o.m få den att starta om när man "surfar" till den pga att den inte kan skicka data i rätt fart över nätverket. Därför så föreslog jag de sakerna och punkt 2 är alltså inte "osäker", utan ett sätt som om det funkar sen får den att gå som tåget. Problemet är alltså av den arten att mot de routrar/switchar som det funkar så funkar det 100%, medan de som strular gör det hela tiden, i alla fall vad vi har sett så långt. Det är dock väldigt ovanligt att det blir ett sådant problem.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #4 on: 2012-01-03, 11:07:28 »
Ok, jag köper att man kan ha kompabilitetsproblem med nätverksprodukter, även om jag aldrig själv upplevt det , men som du själv säger så är det ett problem så märks det ganska tydligt. Har D-link DIR-655 med en DGS-1008D och det fungerade mer än länge innan problemet dök upp.
Den har inte startat om spontant någon gång.
Om det skulle vara problem med router/switch så borde det vara problem med alla frames, inte bara left, banner och appen.
Men jag provar ett tag till för att se om det dyker upp igen. Har fungerat 72h sen omstart just nu.
Om du vill så har du min välsignelse att titta in i den, om jag förtått rätt så har den telnet, kan du se mer där?


Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #5 on: 2012-01-10, 09:52:05 »
Nu har det hänt igen  >:(

Nu har jag provat att köra GET och får följande svar:

För "GET /left.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : Inget svar alls!!!
För "GET /banner.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : Inget svar alls!!!

För "GET /index.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : eller andra "sidor" som inte finns så får jag "rätt" svar
- START -
HTTP/1.0 404 Not Found

- END -

För "GET /startpage.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : Fås svaret....
- START -
HTTP/1.0 200 OK
Content-Type: text/html
Expires: -1
Cache-Control: no-cache, must-revalidate
Pragma: no-cache
Accept-Charset: ISO-8859-1

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="main.css">
</head>
<body>
Internet connected 230VAC ON/OFF Switch :<BR>
<ul>
<li>5 x AC Switch (max 16A) </li>
<li>Temp sensors (DS18B20) </li>
<li>Web server access</li>
<li>DHCP or manual IP address </li>
</ul>
<hr><p>System time: 2012-01-10 9:09:00 Tuesday(2) yearday=10 DST=Inactive
</p></body>
</html>

- END -

För "GET /info.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : Fås svaret....
 - START -
HTTP/1.0 200 OK
Content-Type: text/html
Expires: -1
Cache-Control: no-cache, must-revalidate
Pragma: no-cache
Accept-Charset: ISO-8859-1

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="main.css">
</head>
<body>
<pre style="font-size: 8pt">
Company   : Microbit
Product   : 1216H WebSwitch
Software  : 2.0
Hardware  : 1
Bootloader: 1.9
Build     : Dec 16 2011 16:12:50
S/N       : XYZW   <- ÄNDRAD
PID       : 23
Uptime    : 858013
=========================

MAC       : xx:xx:xx:xx:xx:xx      <- ÄNDRAD
IP address: 192.168.0.151
Netmask   : 255.255.255.0
Gateway   : 192.168.0.1
DNS       : 192.168.0.1
=========================
Max available memory = 14901 bytes
Sun state: Rises 8:39, sets 15:26
Last Dynamic DNS status: OK
</pre>
</body>
</html>

- END -

För andra sidor som kräver authorization så har jag inte kommit längre så det första svaret jag får är som väntat:
t.ex. "GET /temperature.htm HTTP/1.0\r\n\r\n" : Fås svaret....
- START -
HTTP/1.0 401 Authorization Required
WWW-Authenticate: Basic realm="1216H Web Switch"
Content-Type: text/html

<html>
<head>
<title>Error</title>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">
</head>
<body><h1>401 Unauthorised.</h1></body>
</html>

- END -


Om jag kör sidor som kräver authorization i en browser så får jag upp inloggnings dialogen och sen får jag inga svar...

Android-appen fungerar inte.
Om jag minns rätt så använde jag appen första gången igår sedan jag startat om Webswitchen...
Kan det vara så att appen ställer till det i Webswitchen?

Om jag kör "GET /temperature/get/3 HTTP/1.0\r\n\r\n" lokalt mot 192.168.0.151 så får jag ett riktigt svar.


Hur kommer jag vidare?
Jag har svårt att tro på att det ska bero på router/switch då det går att kommunicera med den men att vissa delar bråkar...

Jag väntar med att starta om den om det finns fler tester jag kan göra...


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1798
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #6 on: 2012-01-11, 14:15:33 »
Du har verkligen stött på nått mysko. Det verkar onekligen inte som ett allmänt kommunikationsproblem, utan nått mer specifikt för vissa sidor. Det enda jag kommer på nu som skulle kunna orsaka nått sånt är minnesbrist, fast de sidor som inte ger svar är inte särskilt "tunga". Kan du testa installera http://www.fiddler2.com/ och se vad den rapporterar om de "tomma" sidorna? För det är ju t.ex skillnad på om inget alls svaras, eller om det kommer "tomhet" så att säga.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #7 on: 2012-01-12, 18:18:50 »
Vad har du för firmware i switchen? Jag har haft liknande problem, jag tappade helt kontakten med switchen efter samma symptom du beskriver. Men efter uppgradering med nyare firmware går det alltid att ladda om ävenom jag initialt får tomma eller halva sidor...

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #8 on: 2012-01-12, 19:29:15 »
Jan:
Nu är det så att jag startat om Webswitchen, så nu fungerar allt igen, men när/om det händer igen så kah jag kolla med fiddler, och under tiden så ska jag försöka "lära" mig hur fiddler fungerar ;D
Angående "tomhet" så är det helt tomt, ingen respons alls = 0 bytes received.

SMOUXX:
Hardware 1
Bootloader: 1.9
Software 2.0 (sista firmware)

Det är inte så att jag får sk. halva sidor - har fått det en gång då jag körde android browsern via GSM.
Det verkar vara lite djupare än så, men jag håller på att ringa in det...
« Last Edit: 2012-01-12, 19:32:36 by Emretsson »

SM0UXX

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 99
    • View Profile
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #9 on: 2012-01-16, 11:51:33 »
OK, då är det inte samma problem som jag har/hade. Det skumma i mitt fall var att jag skickade upp switchen, som provkördes mot likadan router med samma firmware version. Där funkade den utan anmärkning.... Så det kan vara hårdvarufel på min router kanske?
Dock är detta en minimalt problem nu, då switchens nyare firmware ser till att det inte låser sig när den inte kan skicka data...

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #10 on: 2012-01-19, 18:58:39 »
Ok, nu har det hänt igen  ???

Körde fiddler2,

Jag låter den vara ett tag så får du (Jan) föreslå vad jag ska göra/testa eller så skickar du ett mail till mig så får du full access till den.

Fiddler fil som attachment...

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1798
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #11 on: 2012-01-19, 20:17:16 »
Verkligen mysko! Det är onekligen ett faktum att vissa sidor ger absolut inget som svar, medan andra funkar... Ett sånt fenomen har jag inte sett någonsin förr. Hmm.... Du kan gärna maila inloggningsuppgifterna till mig så kanske jag kommer på något mer att testa. Du ser inget samband med något du gjort innan det hände den här gången?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Emretsson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Begränsad kontakt med Switchen
« Reply #12 on: 2012-01-19, 21:36:55 »
Jan - you´ve got mail!