Author Topic: Mobilt bredband  (Read 46717 times)

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #30 on: 2009-12-05, 20:47:18 »
Ingående mobilt bredband i radiosidan:

Nu har jag labbat i cirka 2 veckor med TRE's 3g abonnemang utan att få det bra. Största problemet är att den tappar mycket paket imellanåt. Kan fungera bra lång stunder men sedan kan det vara urkass under kortare perioder.

Hårdvara radiosidan:
ICOM IC-706MKIIG (delad front)
Radio Remote Control 1258
Ericsson W25, GSM/3G router (uppdaterad med sensate programvaran)
Antenn för 3G, 15 dBi gain
http://www.wimo.de/download/18039.pdf

Remoterig är inställd med lägsta möjliga kvalité och högsta buffring.

Signalstyrkan på 3G är 5 av 5 möjliga efter att ha riktat in den närmaste masten (1.9km bort). Men vad jag förstår så är inte signalstyrkan utan signalkvalitén viktigast. Kommer max upp i 380kb/sek, tyvärr ingen turbo 3g ute i skogen..

Det började med en kombinerad riktantenn för GSM/3g från Kjell. Den har endast 3dbi i förstärkning via datablad. Surfning fungerade fint men skype hackade en hel del. För skoj testade jag även med orignalantennen på routern men det var ännu värre.

Kollade på PTS sändarkarta http://e-tjanster.pts.se/Map/ och ritade ut masterna på en karta för att veta avstånd och riktning till dom närmaste masterna.

Har provat att rikta mot lite olika master och det märks ganska stor skillnad. Nu vet man ju inte exakt mast vilken man är uppkopplad mot, eller om den går / hoppar mellan olika master.

Sedan har jag testat lite olika antenner varav antennen jag använder nu är den som är bäst. Vad jag förstår så kan 3g använda sig av flera master samtidigt som säkert är bra när man använder en vanlig mobiltelefon men inte optimerat för remoterig. Sedan upplevde jag mer problem när jag hade en antenn med bredare lob och sämre fram/back förhållande. Förmodligen på grund av att data går via flera bastationer eller att routern hoppar mellan olika master.

Finns bara en sak kvar att testa och det är att flytta upp 3g antennen i ett bättre läge men jag tvivlar på att det kommer lösa problemet med att det hackar i sändning/mottagning.

Sedan märks att det är varierande belstning på basstationen, på kvällen är det betydligt sämre. Upptäkte idag att jag även får problem i kontroll ändan när man laddar hem filer och kollar på Google map. Uppkopplingen är Comhem 2mbit...

Nu lutar det mot ICE på radiosidan, skall se om jag kan låna en router för att se om det blir bättre. Tyvärr är ADSL inget alternativ ute i skogen. Vanlig telefon fungerar nästan sämre än 3G... =)