Author Topic: Mobilt Bredband  (Read 9160 times)

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Mobilt Bredband
« on: 2012-02-02, 22:17:41 »
Hej!
Jag har precis beställt ett Remoterig-kit som jag tänkte nyttja ute på landet. Tyvärr är det allt för långt ifrån ADSL så det är mobilt bredband som gäller. Min fråga är angående vilken leverantör av 3G bredband som rekommenderas? Finns det något operatör som inte är möjligt att använda pga av restriktion på spärrade portar, ej publik IP osv? Tre verkar prismässigt vettigast. Vad nyttjar du/ni?

73 de Christofer, SM6URQ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt Bredband
« Reply #1 on: 2012-02-02, 22:23:59 »
Vad jag vet så funkar det lika bra med Telia, Tele2, Tre och Net1 däremot har man behövt speciellt tillägg till Telenor abonnemang men det kanske inte behövs nu längre.

Här uppe är det ju bara Telia och Net1 som är verkliga alternativ, kanske annorlunda i SM6

73 de micke

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband
« Reply #2 on: 2012-02-02, 22:37:35 »
Tackar för ett blixtrande snabbt svar :)
Då vet jag läget. Trist att stå med ett bundet avtal med utan funktionalitet. Operatörerna är ju duktiga att plocka fram olika tilläggspaket idag. Det lutar mot Tre eller Net1

73 de SM6URQ

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband
« Reply #3 on: 2012-02-14, 23:29:21 »
Jag använder 3s nät och det fungerar bra men det är ju lite beroende på hur bra täckning man har. En begränsning finns i 3s nät och det är att man inte kan köra två 3 abonnemang mot varandra om man inte beställer fast ip adress i båda ändar. Jag har fast IP i radioändan för att slippa strul med DNS.

Jag använder Dovado UMR router där jag sätter modemet i. Har även extern antenn så det skadar inte att kolla så den möjligheten finns på modemet.

Har även testat Net1 vilket är lite långsammare men har en lite stabilare uppkoppling, det är i alla fall min erfarenhet. Däremot verkar inte routrarna vara så stabila så dom behöver startas om ibland. Min Dovado har inte varit omstartad på flera månader, fungerar klockrent.

För tillfället kör jag en IC-706MKIIG och en IC-2820 på samma uppkoppling och det går att ha båda igång samtidigt.


SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband
« Reply #4 on: 2012-02-24, 11:15:30 »
Tack VTT för intressant information! För tillfället kör jag det mot ett ADSL-abonnemang för prov och försök. Till våren/sommaren blir det att flytta ut det i skogen.

73 de Christofer

SM0HXB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Email
Re: Mobilt Bredband
« Reply #5 on: 2012-03-26, 17:03:11 »
Hej

Min remote station har ett mobilt bredband från Telia. Modemet är ett Huawei E173 kopplat till en Dovado Tiny router.
Det fungerar alldeles utmärkt med Remoterigs RCC 1258MKII och min TS-480SAT från Kenwood.
På kontrollsidan använder jag en dator och RCC micro PC-client och HamRadioDeluxe.

/Göran

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Mobilt Bredband
« Reply #6 on: 2012-04-05, 14:32:22 »
Vad jag vet så funkar det lika bra med Telia, Tele2, Tre och Net1 däremot har man behövt speciellt tillägg till Telenor abonnemang men det kanske inte behövs nu längre.

Här uppe är det ju bara Telia och Net1 som är verkliga alternativ, kanske annorlunda i SM6

73 de micke

- Jag har Telenor mobilt bredband 16Mbit/s i fritidshuset, och planerar att där skaffa Remoterig till min 706-a. Vilken info har du om Telenor, vad kan jag behöva för tilllägg?]
/ Curt

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt Bredband
« Reply #7 on: 2012-04-05, 21:15:40 »
Hoppas någon som har Telenor kan svara på det. Det är inte säkert det behövs nått tillägg numera. Det är ju så vanligt nu att man behöver åtkomst utifrån så man kanske öppnat den möjligheten på alla abonnemang.

73 de micke

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband
« Reply #8 on: 2012-07-30, 23:03:33 »
Ett tips är att kolla forumet på http://www.mobilabredband.se , där finns mycket bra inforamtion