Author Topic: Konfiguration av RRC-1258MkII, i internt LAN ( Lan-WLan-Lan-Wlan-Lan ) ?  (Read 12692 times)

sm0mmo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Har blivit med en Ny spännande Julklap som skapar fantastiska nya möjligheter......

Har en fundering på hur jag skall ställa in IP-adressen i båda RRC enheterna för att båda enheterna skall hitta varandra i samma LAN, fasta IP adresser (192.168.x.100-199) används och även DHCP 192.168.x.10-99), X= 1-10
Lanet består av Lan-WLan-Lan-Wlan-Lan, vilket går att pinga genom med netmask 255.255.0.0, testat mot en skrivarprinter. Men var skriver jag in Radio RRC IP numret i Controller RRC för denna fasta IP i Lanet ???
Har förståt hur man gör med DynDNS server (Wan), men ingen sådan används här, eller DNS server i Lanet.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Hej

jag vet inte vad du menar med x:ett nedan, default inställningarna de har är 192.168.0.227 resp 192.168.0.228. Du måste ev. ändra ip adresserna så det passar i ditt nät om det inte är 192.168.0.x som jag misstänker att du menar. Under SIP-contact i Control RRC.n skriver man sedan in IP adressen som Radio-RRC.n har

73 de micke

sm0mmo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Ok. Sip contact...
Jag förväntade mig något mycket mer krångligt förfarande, likt andra nätverks enheter.
X = 1-10 , står för olika egna IP-nät som finns på vägen mellan controll RRC och radio RRC.
Tackar för den snabba infot , hela RRC projektet verkar mycket genomtänkt och intressant,
Blir detta lyckat blir det snart flera RRC modem.

sm0mmo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Har ingen kontakt... , displayen tänder ej upp....
Jag har kopplat samman RRC enheterna mot en 3COM Superstac Switch 4226T på bordet och en bärbar PC, konfiguration och ändra i RRC enheterna fungerar UA (utan anmärkning). Alla enheter har olika fasta IP i samma nätmask.
Jag har alla inställningarna i RRC enheterna i ursprungligt läge utom Radio mode=9 ( IC-2820H ) samt lagt in sip contact=192.168.0.228 i controll RRC. Kablaget är dubbelkollat och fungerar om man kopplar samman dessa enbart med trancivern. När Micken HM-133 är ansluten till Controll RRC tänder den upp när man trycker på någon knapp, så det finns spänning där.
Har även provat med att lägga in sip password 2820 på båda sidorna, utan skillnad, och startat om enheterna flera gånger utan skillnad.
Har även provat att ta bort Gate Way och DNS server under IP-setings menyn när dessa ej behövs med fasta IP, men default värderna kommer tillbaka efter spara och omstart.
I radio RRC status sida står det "Radio=ON" , "Sip status=Idle" .
Controll RRC status står det "Controllpanel=ON" , "Radio=OFF" , "Sipstatus=Idle" , "Last Sip Error=None"
Vad kan jag ha gort för fel ? ? ?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
för det första har du uppdaterat till v2.02. Vi gjorde ett par fixar enkom för 2820 i den
kolla också hemsidan ic2820 skall stå uppdaterad 10-01-07 gör den inte det så töm cashen i webläsaren.
tänk också på att orginal micken inte funkar. se texten. Kom också ihåg att baudraten skall vara 38400.

fick detta av df1vb om Ic-2820

first, it works now! And how it works, great toy!!!
 
What was the issue? Two Obstacles, first of all, one strapping cable was broken, the one for the
Mic-Audio. After changing the cable i could hear veeery weak audio. I told you i was using the
new ICOM simple Mic HM-154. This Mic is feeding the electret-capsule not with 8V on the MIC-Line,
it uses the 8V on PIN1 of the 8Pole RJ45Plug. So i placed again the strap giving the 8V to pin 1 and
than the audio was fine, even with codec = 0.....
Tomorrow i will go on the local TV-Tower (150m high on hilltop) and will install the radio, the antenna
is already in place ;-)

lycka till de micke
« Last Edit: 2010-01-09, 22:53:42 by sm2o »

sm0mmo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Ok...  Dubbelkollar igen och ser att Baudrate är fel instäld av mig...  och panelen hoppade igång som trolleri...  Tack !!!

Har ni tittat något på data kommunikationen från radio-micen (orginal HM-133) till radion, om det går att använda COM1 till denna ? 
Undrar även vad "Other Party" betyder som syns i status i Radio-RRC. (IP 0.0.0.0) ?
Undrar även när "Extern IP Host" används ?

Tackar för god suport, som teckniker tittar man sig blind i bland på inställningarna, nu får jag prova för att se om det blir några fler RRC enheter runt i landet.