Author Topic: NEXA programmeringsproblem  (Read 20547 times)

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA programmeringsproblem
« Reply #15 on: 2013-03-18, 19:08:37 »
Hej Jan!
Idag fick jag den nya Nexa radiomodulen och då fungerade det på direkten.
Måsta ha varit något problem med den jag hade. Tack för hjälpen och
all support   :)
/Ingemar
Finemang! Skickar du tillbaka det krånglande kortet så vi får kolla vad som är galet med det?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sm0gsm

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: 2013-03-18, 23:17:25 »
OK! Skickar det imorron.

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #17 on: 2013-03-21, 07:36:50 »
Jag har precis börjat testa NEXA men det är inte riktigt självklart hur det ska fungera och dokumentationen på wiki:n är bristfällig.

Jag försöker få den självlärande delen att fungera men ingenting händer.
  • Jag definierar en ny NEXA switch som "Self learning, auto", klickar på "Submit"
  • Går tillbaka till "Nexa-sidan" där on/off-knapparna finns
  • Stoppar i NEXA-switchen i eluttaget så att den börjar vänta på programmeringssignal
  • Klickar på "On" på den NEXA-switchen i Webswitchen
Ingenting händer...

Jag har fått in en kod i Webswitchen men det gjordes genom att jag använde den riktiga NEXA-fjärren för att slå på/av en NEXA-switch. Då dök det upp en "Latest received Nexa...". Och den kunde jag använda för att styra den switchen. Så mitt radiokort verkar inte helt dött iaf.

Det är säker bara SBS men baserat på dokumentationen och UI:t så lyckas jag inte förstå hur det är tänkt att fungera ??? :P

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: 2013-03-21, 08:59:38 »
Ajajdå! Du levererar en riktig "bredsida" mot våra taffliga försök till att försöka förklara hur saker funkar på ett sådant sätt att alla ska fatta, hehe! Om du ids kan du ge konkreta förslag på hur du skulle vilja se dokumentationen  ;)

Jag misstänker att du är ett offer för detta:

Selecting this option will use that code for that position. This is used to have the Web switch send the same code as an existing Nexa transmitter as some Nexa receivers have restrictions in which codes they accept, even though they are called “self learning”.

dvs, det är något mysko med vilka koder som en viss Nexa-mottagare godtar som yttrar sig precis som du beskriver det att koder som sändaren själv skickar "duger" men inte andra, trots att det heter att mottagaren ska klara massor med olika kodkombinationer.

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #19 on: 2013-04-05, 22:28:57 »
Har tyvärr inte hunnit med att kolla upp det här för att se om jag får det att fungera.

Men tanken är alltså att man ska göra som jag skrev att jag gjorde? Och att det förmodligen inte fungerar pga att webswitchen genererar koder som inte accepteras, trots att det är äkta Nexamottagare som används (dvs. inga "kopior")? Låter som en bugg ;)

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: 2013-04-06, 07:08:53 »
Ja, du har beskrivit förloppet korrekt.

Vag gäller kodgenereringen och dess ev. problem med att generera giltiga koder så har jag ännu inte sett någon information som talar för att det är en "bugg". Det är ju uppenbart att om man låter WS generera samma koder som Nexas egen sändare använder så fungerar det utmärkt. Och då inte bara en mottagare utan alla 3 och även gruppfunktionen. Så kodens själva "grund", dvs det som är ettor och nollor sänds ju på rätt sätt men bara vissa kombinationer godtas av mottagarna.

Här:

http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2822#p16778

finns en bra beskrivning av self-learn-koden. Där ser man att koden utgörs till största delen av "huskoden" och det är ju den som WS genererar själv i Auto-läget. Ingenstans har jag sett någon information om t.ex att man inte fritt får generera en kod inom de 26 bitar som huskoden utgör heller, så jag har ingen annan förklaring än den att en viss Nexa-mottagare godtar inte vilka koder som helst. Om du skulle råka ramla på något om detta så tas den informationen emot med största tacksamhet  ;)

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #21 on: 2013-04-08, 08:24:29 »
Okej, huvudsaken är att jag nu vet att jag inte gör fel :)

Jag ska försöka få lite tid att testa det här igen och se hur det funkar. Om det hela tiden fungerar om jag kan få WS att "klona" en kod så är det säkert tillräckligt.

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #22 on: 2013-04-10, 08:27:07 »
Jag får inte det här att fungera, varken med self-learning eller fixed.

Jag tar en ny "nexa" i WS och sätter den till "Fixed" (eller "self-learning") och sparar. Sen går jag till huvudsidan för Nexa, stoppar i Nexa-switchen i vägguttaget och klickar på "On" i WS. Ingenting händer i Nexa-switchen. Den borde toggla sin switch två gånger för att ack:a den nya kontrollen men det gör den inte.

/Roger

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: 2013-04-10, 08:42:12 »
För att vara helt säker: Har du gjort fler test med "latest received" som du nämnde att du gjort tidigare? För det sättet är det som borde funka i 100% av fallen. Efter det i "säkerhet att funka" är "Fixed code".

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #24 on: 2013-04-10, 12:01:17 »
Nope, hann inte testa det. Ska försöka hinna testa det i kväll.

Jag testade "self-learning manual" och matade in en snarlik kod som den latest received som verkade funka. Men den triggade inte någon respons från Nexa-switchen.

Sen testade jag "Fixed" med samma nedslående resultat.

Den här gången var Nexa-switchen ~1.5 meter från WS:en och i samma rum. Tidigare försök var den ~7 meter och två träväggar bort.

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: 2013-04-10, 12:35:06 »
Om du först (åter)testar att WS tar emot Nexa-koder från deras sändare så vet du att radiodelen "lever". Funkar det så testa flera av knapparnas kod och "self-learning latest rec". Är det också OK så testa då använda en self-learrning-manual-kod som är väldigt snarlik de som funkar. Går det inte så måste det vara väldans tajt vad mottagaren godtar.

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #26 on: 2013-04-12, 08:21:55 »
Radiodelen verkar leva iaf...men den självlärande funktionen lyser hitills med sin frånvaro. Delar av mitt tidigare problem berodde på att min ena fjärrkontroll (Nexa's egen timerfjärr) inte är självlärande så WS:en registrerar inte dess koder. När jag använder den fjärren som följer med switcharna så funkar den biten iaf.

Så om jag trycker på en knapp på en självlärande nexa-fjärr så registreras koden av WS:en :D
Jag har just nu konfigurerat följande två nexa-switchar i WS:en:

1: Housecode=2033274 Unitcode=10 Group=NO
2: Housecode=7803118 Unitcode=1  Group=NO

Via dessa två kan jag styra nexa-switchar som har "programmerats" via den riktiga fjärrkontrollen. Men jag verkar inte kunna para ihop en annan nexa-switch via WS:en att använda en av dessa koder. Nu vet jag inte vilken typ av huskod som WS:en genererar men de två som jag fått via fjärrkontrollerna ser ganska olika ut så det låter lite lustigt om switcharna ska vara kinkiga för vilka koder som man försöker ge dom.

Jag ska dock testa lite mer och se hur det (inte) lirar ihop.

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: 2013-04-12, 08:36:08 »
Ditt första exempel är "lustigt" på ett annat sätt tycker jag genom att ha Unitcode 10. Hur kommer det sig? Den koden brukar ju vara "knappnumret".

Nu vet jag inte vilken typ av huskod som WS:en genererar
Med detta menar du när du har "self learning, auto" i WS?

Men har du gjort som jag föreslog, dvs använda "self learning, manual" och t.ex använda:

1: Housecode=2033275 Unitcode=10 Group=NO

eller

1: Housecode=2033276 Unitcode=10 Group=NO

eller någon annan housecode som inte avviker så mycket från det som Nexa-sändaren skickar?

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #28 on: 2013-04-12, 11:29:24 »
Ditt första exempel är "lustigt" på ett annat sätt tycker jag genom att ha Unitcode 10. Hur kommer det sig? Den koden brukar ju vara "knappnumret".
Det är en kod som den har fått in via latest-received från en av mina fjärrkontroller. Kommer dock inte ihåg vilken.

Nu vet jag inte vilken typ av huskod som WS:en genererar
Med detta menar du när du har "self learning, auto" i WS?
Precis.

Men har du gjort som jag föreslog, dvs använda "self learning, manual" och t.ex använda:

1: Housecode=2033275 Unitcode=10 Group=NO

eller

1: Housecode=2033276 Unitcode=10 Group=NO

eller någon annan housecode som inte avviker så mycket från det som Nexa-sändaren skickar?
Ja, fast inte nu sist jag testade. Jag ändrade 2033275 till 2033274 och det fungerade inte. Men jag ska testa igen ikväll, eller i helgen. Återkommer när jag har lite mer info.

nilrog

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #29 on: 2013-04-16, 12:07:50 »
Nu har jag kört en testrunda igen och det fungerar lite bättre. Förutom "Self learning, auto" som lyser med sin frånvaro.

Alla koder som genereras av en Nexa-fjärr snappas upp av WS och kan användas via latest-received. Jag testade även att skapa egna (t.ex. Housecode: 1234567, Unitcode:1 ) och det fungerar också. Dvs. i båda fallen kan jag sedan para ihop en Nexa-switch med WS. Men auto-läget genererar ingen respons från Nexa-switcharna när jag försöker para ihop dom.

Iom att jag nu verkar kunna generera egna koder manuellt som fungerar så är behovet av auto-läget inte så stort.