Author Topic: 706Mk2G hackar på 80M  (Read 5100 times)

Icom

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
706Mk2G hackar på 80M
« on: 2012-07-02, 21:17:27 »
Hej

Har en Ic-706mk2g som jag remotekör i sommarstugan där jag har en 80m dipol mellan två träd, hänger rätt lågt ca 4m över backen.
Till 706:an har jag ldg:s automatavstämmning som lirar bra med remoteriggen.

Till saken hör att jag kan stämma av 80m dipolen till att köra 100W på 40m och 20m  (hemska förluster i ATU:n men det funkar)... Funkar klockrent hemifrån o köra hemifrån via remote. 

När jag däremot stämmer av 80M så kan jag inte köra mer än 5W sedan så börjar ljudet hacka o frontpanelen blinkar o displayen slocknar, verkar som HF inslag i den,

Kör jag däremot utan att stämma av den genom att koppla förbi avstämingsenheten så blir det inga problem med frontpanelen, däremot så får jag ju inte ut mycket effekt ur radion då SWR begränsningen går i, då det blir väldigt snävt område där dipolen är swr 1:1. 

Så då till frågan varför beter sig remoteriggen så här när man stämt av antennen, borde ju snarare bli bättre när radion ser 1:1 i swr?
Tar man med sig panelen till sommarstugan o kör så visar det inga tendenser till detta som när man remotekör.

Nån synpunkt på lösning?
Jorda remotelådan? Ferriter på Cat5 kabalarna?

Tack för ideer!

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: 706Mk2G hackar på 80M
« Reply #1 on: 2012-07-02, 21:40:54 »
Hej

det är ju tydligt HF-problem, det vanligaste är dock inte att remoterig burkarna eller radion påverkas utan att adsl modemet påverkas via telefonlinjen. Bättre antenn, RF-choke på antennkabeln och antennen längre från telefon linjen, det finns också adsl filter beskrivna på nätet som kan hjälpa.

73 de micke

Icom

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: 706Mk2G hackar på 80M
« Reply #2 on: 2012-07-03, 10:43:34 »
Hej Micke

Tack för svaret.
Till saken hör att det är ett mobilt bredband till en dovado router, finns alltså ingen tele lina in i huset.
Får väl pröva o sätta lite ferriter på modem kablarna då till att börja med.
Jordning av remote lådan är inget att rekommendera då eller?

Det konstiga är ju att det funkar utan avstämning på 80M men inte när man har stämt av... Väldigt märkligt.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: 706Mk2G hackar på 80M
« Reply #3 on: 2012-07-03, 20:14:38 »
Hej

Det är mycket svårt att få bort störningarna som du beskriver, det är mycket bättre att få bort källan till störningarna. Dvs en bra balanserad antenn, se till att inte HF-kommer tillbaka via koaxen till schacket med RF-choke uppe vid antennen. Det här är ju en av de vanligaste setuperna med Remoterig, och det är inga problem om man  har en normalt fungerande antenn

73 de micke

Icom

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: 706Mk2G hackar på 80M
« Reply #4 on: 2012-07-27, 23:19:33 »
Hej Micke

Rf-Choken gjorde susen, nu funkar det perfekt!


73