Author Topic: Hur para självlärande nexabrytare med Webswitch?  (Read 2882 times)

bobbo

• Newbie
  • *
    • View Profile
Hej,

Jag har ett problem med att para ihop nexabrytare av den här typen:

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/fjarrstrombrytare/manuell/nexa-extra-mottagare-3500w-p50352

med webswitchen. Det går bra att para in den första genom att jag:
1) gav bryteren att namn (lampa)
2) valde self-learning, manual
3) gav den en house kod (1)
4) ga den en unit kod (1)
5) och tryckte på submitt.

Sedan pluggade jag i brytaren i en kontakt och tryckte på "learn" knappen på brytaren och sedan var de ihopparade och jag kan styra brytaren från switchen.

Däremot går det inte att para in brytare nummer två på samma sätt, varför vet jag inte. Den är av samma typ och om jag rensar bort alla nexa enheter i Webswithcen så kan jag para in den andra brytaren som nummer 1, men inte lägga till en till. Det som gör mig lite förvirrad är att om man parar en brytare med en nexa fjärrkontroll, så har ju både brytaren och fjärrkontrollen en learn knapp (åtminstone de jag har), men var är motsvarigheten till learnknappen i webswitchen? Dvs när sänder webswitchen ut koderna? Nexa brytaren är ju bara i "learn" läge i ca 10 s och det måste ju vara under den perioden som Webswitchen ska sända ut koderna, eller?

Det kanske bara är jag som fattat fel hur det här fungerar, men tacksam för all hjälp. Jag har Webswitch extended (firmware 2.10).

/Robert

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
Re: Hur para självlärande nexabrytare med Webswitch?
« Reply #1 on: 2012-11-05, 10:35:07 »
Hej,

Jag har inte sett Nexa-fjärrkontroller med learn-knappar förr. De jag har sett har ju bara individuella On/Off-knappar + två grupp-knappar. I vilket fall så är i alla fall principen den att du tar det hela i två steg när du använder self learning, manual:

1/
Lägg in en eller flera Nexa-enheter i programmeringen (utan att göra något med Nexa-brytarna)

2/
Gå till Nexa remotes-sidan(där man styr Av/På Nexa-brytarna). Sätt en av Nexa-brytarna i "learn mode" och klicka sen på On eller Off på motsvarande Nexa-fjärrbrytare. I det läget skickas koden ut och då ska Nexa-brytaren kunna lära sig den. Repetera sen för alla som är kvar.

Se dock till att inte ev ACP-program e.d är inkopplade så att de kan råka sända sina koder just då. Du kan förhindra det genom att först klicka On på "Temporary disable 5 mins" och sen direkt efter på Off. Då har du 30 sek på dig att manuellt skicka den kod du vill så att det blir rätt kod som mottagaren lär sig.
« Last Edit: 2012-11-05, 10:38:19 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.

bobbo

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Hur para självlärande nexabrytare med Webswitch?
« Reply #2 on: 2012-11-05, 16:15:44 »
Hej

Tack för svaret, jag kom fram till att det borde vara så det fungerade. Den fjärrkontrollen jag har är av något annat märke (proove) så den är lite skum. Problemet jag hade lyckades jag isolera till att brytarna stör varandra på ett sätt jag inte begriper.

1) Om jag lägger till en brytare (self learn) funkar det.
2) När jag la till nästa fungerade det att styra nummer två (med kontrollen i webswithchen för nexa nummer 2) utan att brytare nummer ett påverkas, men kontrollen för brytare 1 styr även brytare 2.
3) Samma för nästa brytare,men nu styr kontrollen för nummer 1) alla tre brytarna ...

Vet inte om det har att göra med att jag inte använde disable funktionen i Webswithcen (så de "lär sig av varandra") eller om switchen genrerar koder efter ett visst mönster så början av koden alltid är lika, och att dessa brytare inte använder hela koden, även om det inte helt förklarar beteendet. När jag senare, med tips av en annan post i forumet, ändrade till fixed kod så funkar det perfekt. Jag hade inte tillgång till min fjärrkontroll då, men den har kommit hem igen och nu kör jag med "use last recived" vilket också funkar. Brytarna får då alla samma kod, men olika unit number.

Tack för hjälpen.

/Robert