Webswitch 1216H Support på svenska > Funktioner i den "utökade" versionen

Använda fler än en tempsensor i ett program?

(1/3) > >>

Persson:
Om jag vill att ett relä ska slå till med en tempsensor och sen av med en annan kan jag göra två program som båda styr ett relä? Webswitchen varnar för att två program använder ett relä, gör det något? Funkar det bara endå?

Jag hittar inget sätt att byta temp sensor i nästa rad på ett program så jag förmodar att enda sättet är att göra flera program eller har jag missat något?

Jan (Microbit):
Det stämmer att som det nu funkar så är det begränsat till en temp-sensor per program. Du kan dock göra som du föreslår, varningen man får är för att uppmärksamma en på att man styr ett visst relä från två eller flera program. Tänk på att programmen utvärderas från 1 och uppåt, så det program som har lägre nummer utvärderas före ett med högre.

Persson:
Ok, det där sista med att programmen utvärderas från 1 och uppåt förstog jag inte riktigt... Vad innebär det? Om program ett säger att relät ska vara på kan inte program två stänga av det då?

Jan (Microbit):
Det innebär att program med lägre nummer kan sägas ha lägre prioritet. Om t.ex program nr 1 vill att relä 4 ska vara "On" men program 2 vill att reläet ska vara "Off" så kommer det att vara program 2 som har sista ordet så att säga = reläet blir "Off".

Persson:
Ok, då kan det funka som jag tänkt, ska testa lite :) Finns det planer på att kunna använda fler tempsensorer i samma program? Skulle ju kunna göra kulvertstyrningar osv ganska lätt då :)

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version