Author Topic: Timer  (Read 4429 times)

sm4unj

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
Timer
« on: 2012-11-12, 22:33:23 »
Så småningom har jag tänkt mig att styra bastun med webswitchen. Kommer att använda båda digitalingångarna, en för tillslag och en för frånslag. Bastuns egen termostat får sköta tempregleringen, men en tempgivare i bastun får vara extra säkerhet/överhettningsskydd och vara inställd på tex 115grader. Blir en knappanel med till/från samt indikering relä till.
Allt detta går att lösa mycket enkelt med webswitchen idag, men en funktion saknar jag. Jag behöver en timer, för jag vill inte glömma bastun på i flera dagar.

Funktionen blir alltså som följande:

Till:
1) Digitalingång 1 låg
2) Fjärraktivering av relä

Från:
1) Digitalingång 2 låg
2) Fjärravaktivering av relä
3) Temp>115 grader.
4) Timer 3h efter tillslag

Självklart så ställer detta högre krav på säkerhet än normalt. Torka tvätt på aggregatet är inte att rekommendera. Samma risk finns dock med de "lokalmanövrerade" styrningarna som finns idag.

Till sist, en riktig bastu är vedeldad, men i brist på bröd äter man limpa.  :D

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
Re: Timer
« Reply #1 on: 2012-11-13, 13:26:02 »
Det finns faktiskt "On resp Off Pulse" redan idag. De kan dock inte användas till så långa tider så det kan behöva filas lite på dem för att få de att funka som du hade tänkt dig.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Tipe

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: 2013-01-31, 16:28:23 »
Tänkte också använda ws till att styra bastun.
Men skall göra ett eget web/smartphone interface och använda Get/Set funktionerna som API.

Dock skulle jag känna mig mycket säkrare om man kunde skapa/ändra program i APC via http.
Det skulle kunna bli väldigt varm, väldigt länge ifall nätverket försvinner när man kör override på reläerna.

Lägger därför till detta på wish list.

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: 2013-01-31, 16:56:43 »
Hmm.. Hur har du tänkt styra bastun när det kan bli problem på det vis du beskriver det? Genom att låta WS även styra temperaturen och inte bara slå på/av bastun och ha en separat termostat? Isf kan jag tänka mig att om du sätter en ovillkorlig override så riskerar det att bli nog så varmt  ;)  När det gäller en sådan viktig sak så även om jag hade en WS som styr tempen i bastun så skulle jag koppla in en till vanlig hederlig termostat som kan kicka in om det är nått som skiter sig så att säga.

Dock hur det skulle lösa problemet med att kunna ändra/skapa AC-program via HTTP-styrning förstår jag inte? Det är nog tyvärr så att en sådan sak kommer inte att införas då det börjar vara slut på programminne i WS och hamnar annat högre i prio.

Tipe

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #4 on: 2013-01-31, 18:11:02 »
Ok
Kollat och labbat lite mer, man kan ju tidsstyra overriden då riskerar man ju inte att bastun står på hela tiden.
En överhettningstermostat måste man ju ha i alla fall enligt reglerna (brukar sitta på aggregatet).

Tipe

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: 2013-01-31, 20:31:44 »
Skam den som ger sig, lyckades posta in ändringar i ACP via C#.
Nu kan jag få den att funka precis som jag vill.

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: 2013-02-01, 09:06:43 »
Skam den som ger sig, lyckades posta in ändringar i ACP via C#.
Nu kan jag få den att funka precis som jag vill.
8)

sm4unj

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: 2013-03-03, 23:34:19 »
Hmm, det börjar närma sig lite för mig nu. Bastun beräknas bli klar i vår och ska självklart kunna fjärrstyras. Jag kommer som sagt att köra enklast möjliga program i ACP, men frånslagsfunktionen får jag nog lösa med en extern timer som drar ingång 2 låg efter 2 timmar. Är en timer i ws långt borta?

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: 2013-03-04, 06:53:21 »
Hej,

Har inget tidsplan för timern ännu. Ska iväg på lite sportlovssemester en vecka nu så det blir lite stillestånd då, hehe

sm4unj

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: 2013-03-05, 20:39:22 »
Okej, då löser jag det hårdvarumässigt så länge.   :)