Author Topic: Ljudet hackar fortfarande.  (Read 6200 times)

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Ljudet hackar fortfarande.
« on: 2012-12-11, 20:48:06 »
Hej micke,

Jag tror jag har vissa nätproblem, ser att den röda dioden på controller auxmike tänds ibland några sekunder, då tystnar allt. Verkar som om det är nätavbrott eftersom det sker samma sak om jag stänger av RRC på radiosidan (med webswichen). Det är mitt problem, jag får snart 100MB fiber här men fortfarande 24 MB ADSL på Öland.

Men, när allt verkar fungera så blir det korta (1/10-1 sek) avbrott på ljuddelen ca var 10 sek eller så, inga problem vid EME eller så men vid CW blir det svårt. Det är även liknande avbrott i sändningsdelen, jag ser hur Birden hackar i uteffekt.
Som jag skrev tidigare har jag testat olika inställningar, men ungefär samma resultat.

Vill du själv testa själv så säg till så slår jag på riggen och du får adressen. IC-706 Mk2G.

Hälsningar Stig -BKZ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #1 on: 2012-12-11, 22:13:23 »
Hej

Den röda lysdioden tänds om data saknats helt i 5 sek. Sådana avbrott kan man inte göra nått åt i RRCn. Men man skall ju knappast acceptera dem heller om dom kommer ofta. Innan man skyller på operatören bör man ju provat byta sin egen utrustning. Jag brukar också rekommendera att man kör pingplotter (www.pingplotter.com) mot radio QTH då ser man ju oftast direkt var avbrottet blir. Korta hack kan man ju oftast kompensera med att öka bufferlängderna. Du skriver nått om "ser birden". Har du en kamera där ? Kameror brukar ta all tillgänglig bandbredd då dom skickar bild och även om du har 24 Mbit så har du ju mindre än 1 Mbit i upplänken, och störningar är oundvikliga. I dyrare kameror brukar man kunna ställa hur mycket maximal bandbredd dom får använda, just av denna anledning.

Jag kan prova lyssna om du skickar uppgifterna

/micke

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #2 on: 2012-12-12, 07:34:13 »
Bra micke,
jag har slagit på IC706.an.
stsc.mine.nu är dyndns, just nu 194.237.165.40

Jag har en kamera som jag använt alla år jag haft remote, 3 år nu, men dagens problem är nya.
Som jag skrev så är det troligast fel på bredbandet. Jag har testat olika packet size från 1 till 40, under 5 så blir det lite stakato men 1 sek uppehållen finns dessutom, 10 och uppåt är OK, men uppehållen.
Tror nog mest på nätproblem, troligen på Öland, skall kolla pingen.
Tack / Stig-bkz

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #3 on: 2012-12-12, 07:46:56 »
Jag menar inte att det är fel på Kameran, men dess sätt att skicka data stör ljudet det är normalt om man inte kan bandbreddsbegränsa den. Man skall absolut inte inte minska paketstorleken om man redan har problem, ju mindre paket man skickar desto mer bandbredd behövs, vi låga värden räcker inte ens din ADSL Det är Jitter buffer delay och jitter buffer size som är viktigast.

Du måste e-posta login info också, annars kan jag inte se hur den är inställd

/micke

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #4 on: 2012-12-12, 11:12:32 »
sri sent svar, var ute på stan ett tag, mail på väg.

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #5 on: 2012-12-12, 21:22:08 »
Micke,
Pingplotter (www.pingplotter.com) mot radio QTH då ser man ju oftast direkt var avbrottet blir är ju toppen, man ser dirkt vad som händer om man ändrar något.

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Ljudet hackar fortfarande.
« Reply #6 on: 2013-01-04, 12:46:11 »
Jag börjar förstå hur det hela fungerar. Tror problemet ligger i modemet och inte RRC.

Jag har nu gjort så att jag öppnat upp portarna för audio och command i modemet, 11000-11500 samt 12000-12500. Om inget ljud kommer fram byter jag i RRC (UDP Command och UDP Radio), sätter in valfri port, mellan de jag öppnat i modemet, tex 12233 och 11445, sedan går det oftast bra. Byter nog varje dag.

Skall ev byta modem när jag kommer till QTH nästa gång.

Vad tror du micke?