Author Topic: 1216H för styrning av villapannan  (Read 6436 times)

Aron Kelemen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
1216H för styrning av villapannan
« on: 2013-02-14, 15:06:52 »
Beställde en 1216H häromdagen. Tanken är att bygga ett styrsystem för golvvärmen som i första "utgåvan" reglerar värmen genom att stänga av cirkulationspumpen i intervaller. Det ideella vore att också kunna reglera shuntventilen, som också bildar föremålet för min fråga... Har någon styrt en stegmotor med 1216H? Eller är jag ute och cyklar? :-)

Jag tänkte använda 1216H mest som ett I/O-interface och sedan styra reläer/läsa av tempgivaren från ett skräddarsytt program från en PC via HTTP-kommandon...

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #1 on: 2013-02-14, 16:00:55 »
På vilken nivå hade du tänkt styra stegmotorn? Att WS skulle liksom vara dess motorstyrning och kunna "stega" motorn kanske känns lite som "överkurs"  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Aron Kelemen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #2 on: 2013-02-17, 19:46:06 »
Hej Jan!
Mitt projekt befinner sig på experimentstadiet än så länge, men det lutar åt att jag kommer att styra motorn med ett eget drivsteg i stället då jag totalt behöver styra 7 motorer (shuntventilen+ventilerna för golvslingorna). Däremot fick jag problem då jag försökte uppgradera firmware från version 1.14 och bar mig åt på följande sätt:
1. Laddade ner http://www.webswitch.se/firmwares/1216H_WebSwitch-CRC-OLD_v1.12_2010-11-15.bin enligt anvisningarna för att installera innan jag uppgraderar till en senare version.
2. Startade Microbit Setup Manager och försökte ladda upp filen under fliken "FW update". Fick följande felmeddelande efter uppdateringsförsöket:
"Failed programming new firmware: Program update failed! (Invalid file content)".

Något särskilt jag bör tänka på?

Mitt OS är Vista...

Tackar för alla svar på förhand! :-)

Aron Kelemen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #3 on: 2013-02-17, 20:21:52 »
Nu fick jag till FW-uppgraderingen. Laddade ner senaste versionen (v2.10 i skrivande stund) och uppgraderingen fungerade. Nu har jag tillgång till det förbättrade HTTP-gränssnittet för att styra reläerna med. Jag håller på att utcveckla ett litet C# .Net wapper-bibliotek som jag kan dela med mig av till alla intresserade! :-)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #4 on: 2013-02-17, 20:23:47 »
Goder Afton Aron!

Du har ju en version som är nyare än 1.8 så då behöver du inte gå omvägen via "OLD"-versionen. (Versionsnumreringen ska tolkas som två separata tal så i det här fallet är 14 större än 8. 1.8 är alltså inte 1.80 e.d utan just "8")
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Aron Kelemen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #5 on: 2013-02-17, 22:32:04 »
Tack för dina snabba svar! :-)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: 1216H för styrning av villapannan
« Reply #6 on: 2013-02-18, 08:34:39 »
Tack för dina snabba svar! :-)
;D
Always include type of hard/software and version when asking for support.