Author Topic: Tips på ADSL  (Read 11059 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Tips på ADSL
« on: 2010-03-12, 07:48:33 »
Hej!

Tänker köpa mig ett par RRC för att kunna fjärrstyra radion på landstället. Har efter tidigare tips kommit fram till att ADSL är bästa lösningen.
Det finns teleledning framdragen till huset, dock ingen telefon inkopplad på några år. C:a 3-5km till telestationen.

Undrar om ni har tips på ADSL; vilken operatör ska jag välja, vilken hastighet behöver man för att det ska funka bra? Eventuellt kommer jag så småningom köra rotorkontroll, fjärrstyrning av koaxrelä, fjärrstyrning av slutsteg. Hur mycket bandbredd kräver dessa data, om man vill slippa "hack" i ljudet?
Vilka hastigheter krävs för olika grader av ljudkvalitet (större resp mindre frekvensomfång/komprimering)?

Ubbe

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
    • Email
Re: Tips på ADSL
« Reply #1 on: 2010-03-21, 16:56:46 »
Ta det billigaste internetalternativet du kan hitta.

Jag hör inte direkt någon skillnad i ljudkvalitet på lägsta och högsta upplösning. Lägsta är 8kb/s och Tele2 hade tidigare ett snikinternet via 56k modem för 79kr eller 99kr men har slutat med det nu. Det är alltså nästan 10ggr överkapacitet redan då.

Man skickar mickljudet uppströms och högtalarljudet i andra änden också uppströms men internethastigheten räknas nedströms, när man hämtar filer osv. Brukar vara 700kb upp, eller lite mer, oberoende av vilken hastighet man väljer ned, 2-24MB.

Välj alltså den allra billigaste internetuppkoppling du kan få till lantstället, det funkar helt utan problem eller hack i ljudet.

/Ubbe

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Tips på ADSL
« Reply #2 on: 2010-03-23, 18:39:20 »
OK, tackar!

Och man brukar väl alltid kunna uppgradera om det skulle behövas  ;D