Author Topic: 3g?  (Read 12077 times)

SM4p

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
    • Email
3g?
« on: 2010-03-26, 12:44:28 »
hallå kära radiokollegor!

det var i rättan tid som mikael kom till räddning för oss hams som bor inne
i storstäder. det här är precis vad hobbyn behöver och många frusterade
radioamatörer världen över. jag har ännu inte kommit igång, därav några
frågor.

- finns det något särskilt 3g-abonemang att föredra strikt enbart sett
utifrån att få ut det bästa möjliga av remote-konceptet?

- är skillnaden mellan att köra 3g och vanligt internet så liten att det
inte motiverar aktiverandet av en adsl-uppkoppling om man ej annars har det
på sitt lantliga qth?

- om skillnaden är stor, på vilket sätt märks detta?

- vid användandet av 3g, kan det kräva att man rent fysiskt måste ta sig
till sitt lantliga qth om tex 3g-uppkopplingen för ett ögonblick kopplar
ner, eller finns det i systemet inbyggt funktion för automatisk
återaktivering?

om frågorna avslöjar min stora okunskap och brist av förståelse av på
hemsidan angiven information, så är det så. bara den som frågar kan lära sig
mer.

tack på förhand!

petri i örebro
sm4p

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: 3g?
« Reply #1 on: 2010-03-31, 00:31:43 »
Hej Petri!
Dina frågor är verkligen relevanta.

Men det är svårt att svara på dem, speciellt när man inte vet detaljer om platsen för 3g-abonnemanget.
Jag är övertygad om att man måste pröva och se hur det funkar. Bra är om man kan  låna någon annans grejor för ett försök under en tid (kanske en vecka).

Den främsta anledningen till att det inte går att svara generellt är, att både 3g-radiokanal-kvaliteten och Internet-protokoll-överföringen sker enligt "best effort", dvs operatören lovar inget bestämt.

Radiotäckningen varierar ju från plats till plats pga terräng och placering av sändarmasterna.

Kvaliteten på dataöverföringen varierar också i tiden beroende på hur många andra abonnenter som är anslutna mot 3g-"masten" och hur mycket trafik de avvecklar. Det här är egenskaper som är avsiktligt inbyggda i själva radioöverföringstekniken och även i IP-protokollen.

Jag har sedan ett år mobilt bredband både från "3" och från Telia. Jag bor en och en halv mil utanför Stockholms centrum.
- Hemma i lägenheten är "3" väsentligt bättre än Telia, men båda funkar fint med RRC. På eftermiddagarna händer det att bägge blir sämre pga att många använder näten, och då blir det ibland korta (bråkdel av sekund) avbrott.
- Halvvägs in till stan är bägge näten urusla på någon sträcka.
- På landet i Södermanland är Telia bättre än "3".

Jag har mobilt bredband bara i ena änden. I den andra har jag ADSL. Jag har ställt in RRC-parametrar för buffring mm maximalt, och det verkar precis räcka för 3g-mobilt bredband i en ände.

Fasta Internet-anslutningar, t.ex. ADSL, sker ju tekniskt principiellt också enligt "best effort", men de är för det här ändamålet betydligt bättre, men om man inte har fast telefonledning till landet blir det ju väsentligt dyrare att skaffa en sådan.

Kolla också en annan tråd här på RRC-forum: "ICE.NET". Det är också radio, men inte 3g, utan går på 450MHz och ska ha bättre täckning/kvalitet utanför de tättbefolkade trakterna.

73
Uno, SM5ACU
Lycklig ägare av RRC-1258-v1

PS: Jag instämmer fullt i det du säger om att det bara är den som frågar som kan lära sej mer

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: 3g?
« Reply #2 on: 2010-03-31, 11:03:43 »
Jag använder 3g i min stuga där jag har min fjärrstyrda IC-706.

Man får vara medveten om att det oftast inte är okomplicerat att ha remoterig tillsammans med ett 3g uppkopplig. Nu börjar jag få ordning på det. Det är många saker som spelar in. Har jag täckning överhuvudtaget? Hur är signalkvalitén till 3g basen? Är 3g basen utbyggd/uppgraderad? Hur stor är belastningen på 3g basen? Vilken 33g bas skall jag rikta på?

Jag har monterat yttre antenner, flyttat runt dom, ändrat inställningar osv osv. Hade väldiga problem i början tills en uppdatering på mjukvaran kom till remoterig (runt 2) så blev det betydligt bättre men fortfarande inte bra. Jag hade stora problem med hackninger på talet i båda riktningar och speciellt kvällar/helger. Detta berodde troligtvis på belasning på 3g basen som bara hade en viss bandbredd som användarna delar på.

Till slut gav jag upp och sa upp abonnemanget, jag ansåg att jag hade provat allt jag kunde. Men för ca: 1 månad sedan började det fungera betydligt bättre, efter att ha kört TPtest visade det sig att jag hade fått en betydligt snabbare uppkopplig än tidigare. Det visade sig att operatören TRE håller på att uppdatera hastigheten på alla deras 3g basar! Igår slutade abonnemanget fungera men jag skall ringa till TRE och forsätta med dom, tänkte byta till ICE men efter ha kontakt med deras kundtjänst så fanns det inget alternativ än att gå tillbaka.
« Last Edit: 2010-03-31, 11:21:20 by SM6VTT »

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: 3g?
« Reply #3 on: 2010-03-31, 11:18:47 »
Fortsättning...

När det gäller abonnemang så har jag kollat igenom alternativen och TRE bredband plus är det absolut prisvärda. Jag har nu gämfört med ICE.net och tidigare även Telias abonnemang.

TRE bredband plus kostar 199kr/mån med en datamängd på 20gb/månad. Jag ligger på ca: 10-15gb/månad med remoterig och lite annan trafik. Om man uppnår max gränsen så stryper dom till 250kb/s vilken borde vara mer än tillräckligt för att remoterig fortfarande skall fungera. Abonnemanget går att täckna på 0-24 månader med 3 månaders uppsägningstid. Tillkommer gör någon sorts 3g router om man inte har det.

ICE.net däremot kostar 249kr/månad med en datamängd på 5gb/mån. Räcker alltså inte till för mitt ändamål. Om man överskrider 6-8gb (enligt kundtjänst) styper dom hastigheten till 100kb/s vilket är för lite för remoterig. Abonnemanget binds på 24 månader, alternativt 12 om man har en router sedan tidigare. Router ingår i 24 månaders abonnemang. Dom har även ett alternativt abonnemang som kostar 349kr/mån med "obegränsad" datamängd. Med en "obegränsad" datamängd menar dom 25gb/månad (enligt kundtjänst på ICE) :D Den stora fördelen är att man får med en router som är lätt att konfigurera och dom har betydligt bättre täckning i många delar av landet. Räckvidden på deras sändare är betydligt bättre efterssom dom ligger på gamla NMT450 frekvenserna.

Som jag skrev tidigare så är det inte helt okomplicerat att få det att fungera och välja rätt abonnemang. Till och börja med kan man kolla på PTS karta över master för att se om man har en 3mast i närheten, sedan kan man börja kollapå vilken operatör man skall välja. Sedan bär man veta att alla 3g abonnemang inte fungerar med remoterig, den måste få en publik ip adress m.m
« Last Edit: 2010-03-31, 11:26:30 by SM6VTT »