Author Topic: Remotesite - kabeldragning för internet... Eller trådlöst?  (Read 16159 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Kanske en mycket dum fråga;

På min remotesite har jag en ganska lång väg (kanske 20-30m) från telejacket till "schacket". Vad förlorar man mest på; att dra teleledning till ett nytt jack precis vid radion, eller att sätta modemet vid befintligt jack och dra lång patchkabel?
Eller är det rent av bäst att ha en trådlös router där också?

Har väldigt lite erfarenhet av nätverk, men gissar att jag blir tvungen att lära mig mycket nu  :P

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Det fungerar väl vilket som. Antar att det är ADSL och då måste ju koppla rätt också så att det första jacket blir i radioschacket.

En extra router fungerar det med, samma som du funderade på fjärrstyrnings QTHt. Men då blir det betydligt mer nätverkskonfiguration.

Ett ytterligare alternativ är att dra en lång nätverkskabel, helst skärmad för att slippa störningar.

En annan sak att tänka på i sammanhanget är att ADSL modem kan störa så det kanske inte är bra att flytta den närmare radioapparaterna/antennerna. Å andra sidan så stör kanske en extra router också. Jag har tror även att remoterig stör lite på kortvåg...

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Jepp det är ADSL. Tackar för synpunkterna, tror att det bästa då är att dra en skärmad patchkabel!

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Kom på att jag också behöver ansluta 1st WEB-switch i schacket.

Om jag vill slippa extra routers osv, samt ha ADSL-modemet vid telejacket - då behöver jag 1st nätverkskabel per enhet va? Dvs dra 2st kablar?

Kollade lite på http://www.kjell.com/?item=38832&path= - men kan det funka bra?

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Om jag vill slippa extra routers osv, samt ha ADSL-modemet vid telejacket - då behöver jag 1st nätverkskabel per enhet va? Dvs dra 2st kablar?

Kollade lite på http://www.kjell.com/?item=38832&path= - men kan det funka bra?

Det bode fungera med två delare som ovan via Kjell. Det står ju dessutom att dom är skärmade.