Author Topic: Nexaproblem  (Read 8153 times)

SM4DXO

  • Guest
Nexaproblem
« on: 2013-09-17, 07:37:06 »
Hejsan!

Tycker Nexa-systemet är en bra lösning för att snabbt koppla in olika saker. Jag använder dessa till att slå på dator, radiostation, slutsteg (144MHz) och nätverkskamera. Det senaste jag har anslutit och slår på med en nexabrytare är en 1296-transverter. Allt har fungerat bra i några veckor, men nu krånglar brytaren som man slår på 1296-transvertern med. Den fungera med på/av om jag bara trycker på den, men problemet är att den går igång när jag slår på 144 MHz PA-t. Webswitchen indikerar inte att transvertern är i gång, men jag kan trycka på Nexan/OFF för att stänga den oöskade starten av transvertern. Sedan vet jag ju inte om jag samtidigt slår av 144 MHz PA-t. Jag måste på plats för att se hur det fungerar innan vintern.

Det verkar som transverterbrytaren känner av samma kod som Nexabrytaren för 144 MHz PA-t?! Vad är orsaken till minnesförändringen av koden? Jag har haft ett liknande problem tidigare med en brytare, som jag bytte ut mot en ny, som sedan fungerat OK. Alla Nexa är i mode Self learning, auto.

MVH!
Mats-Ingvar/4DXO

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Nexaproblem
« Reply #1 on: 2013-09-17, 08:14:27 »
Det har inte varit nått strömavbrott till Nexa-brytaren som då har satt den i "läroläge" samtidigt som t.ex WS:en har sänt koder?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM5XJX

  • Newbie
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
    • Email
Re: Nexaproblem
« Reply #2 on: 2013-10-02, 19:29:40 »
Hej Mats-Ingvar
Jag hade samma problem, men då hade jag inte nollat nexapluggen utan den fått två koder programmerade. Nolla den igen o prova!.

Du har inte webswitchen på batteribackup? då kan den ju sända koder då det är strömlöst, sen programmeras alla om när strömmen kommer tillbaka. Men som sagt alla borde få nya koder då.

Det borde vara en knapp på nexa pluggarna så man slapp ofrivillig programmering!!

Kanske skulle finnas en färdig mjukvaru nollnings knapp i ws?? Kan man ju lätt programmera själv!

Fredrik SM5XJX

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Nexaproblem
« Reply #3 on: 2013-10-03, 06:17:01 »
Vad gäller strömavbrott som drabbar WSen så är det så funtat att när den startar upp igen så väntar den typ 30 sek innan den börjar skicka ut Nexa-kommandona. Detta just för att undvika att det blir ofrivillig omprogrammering av Nexa-brytarna.
Always include type of hard/software and version when asking for support.