Author Topic: Dålig teckengivning på CW  (Read 5143 times)

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Dålig teckengivning på CW
« on: 2013-09-27, 20:40:27 »
Hej!

Sedan jag bytt remote-QTH (min son har flyttat), har det uppstått problem med teckengivningen på CW. Alldeles för ofta blir någon (ibland kanske rentav flera) av de långa teckendelarna i ett tecken betydligt längre än normalt. Det hörs när jag testar mot SK4KO och verifieras av motstationerna, nu senast av SM5AJV. Medhörningen låter däremot helt som den ska.

Ping-tiden varierar mellan 30 och 45 ms och antennsignalen på routern är helt okey, tre stabila streck.

Efter flytten blev jag tvungen att med er hjälp ändra inställningen på 4G-routern vid radion för att återfå kontakten mellan RRC-erna.  Routern är en Huawei B593 från Telia, ansluten med 1 m (oskärmad) nätverkskabel till Radio RRC. Jag minns inte hur jag hade ställt in routern tidigare, men nu är DMZ aktiverat, inte portmappning och SIP ALG. Den kan ha råka tappa inställningarna vid flytten. PIN-koden till SIM-kortet hade nämligen "försvunnit" och behövde knappas in på nytt.

Dipolen för 80 och 40 m sitter för tillfället bara på 8 m höjd i stället för 20 m, tills masten kommer upp igen någon gång till våren. Utifall det kan ha någon inverkan. Det kanske hjälper att byta till den korta, skärmade nätverkskabeln...

Hälsningar / Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3005
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Dålig teckengivning på CW
« Reply #1 on: 2013-09-27, 21:23:13 »
Största hotet mot cw sändningen är varierande pingtider  långa pingtider funkar också om den är konstant. Viktigaste parametern för att öka tåligheten mot jitter eller varierande latency är "key delay ms" den skapar då en buffer på x ms innan första tecknet sänds därigenom kan man skapa en tålighet mot jitter. Öka den inställningen tills du slutar få problem, prova börja med tex 50ms

73 de micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Dålig teckengivning på CW
« Reply #2 on: 2014-02-21, 20:54:14 »
Ursäkta ett långt dröjsmål!

Jag har i stort sett undvikit att använda CW sedan mitt första inlägg. Varje kontroll via SK4KO eller något enstaka QSO har varit lika nedslående, men nu tror jag mig ha hittat en lösning. Vid mitt senaste besök på remote-QTH fick jag en idé och stängde jag av sidetone i FT-847-an. Härom kvällen gjorde jag sedan ett nytt försök och teckengivningen (via SK4KO) föreföll nu helt i sin ordning! Ett långt och trevligt CW-QSO bekräftade det positiva resultatet.

Är detta något ni på SM2O uppmärksammat förut?

Naturligtvis bekräftades samtidigt att jag sannerligen behöver träna CW, efter att i stort sett ha varit QRT på KV mellan juni 1980 och våren 2013, men det är en helt annan historia... ;D

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3005
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Dålig teckengivning på CW
« Reply #3 on: 2014-02-21, 23:58:43 »
Hej

Beklagar att jag inte frågade om du stängt av sidetonen, men efter dessa år så ser man det så självklart så man glömmer fråga det. Du måste ju haft maximal otur om du lyckats ställa in den lokala medhörningen med så lika frekvens och volym så att du inte märkte att störningen kom från radions medhörning. Om man inte kan stänga av medhörningen remote som tex på IC-706 där man måste skruva av den med en pot på radion då kan man använda "lf-delay" inställningen för att maskera sidetonen från radion, det står i manualen också.

Lycka till med träningen

73 de micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Dålig teckengivning på CW
« Reply #4 on: 2014-02-22, 10:21:34 »
Hej Micke!

Det var alltså teckengivningen ut från sändaren som påverkades, utan att det kunde höras i medhörningen från RRC:n. Framför allt blev strecken av varierande längd. Det var genom att jag svagt kunde höra sändarens sidetone i högtalaren, "bakom" RRC:ns betydligt kraftigare sidetone och något tidsförskjuten, som jag fick idén. Sändarens sidetone påverkade (störde) inte alls inte min nyckling.

73 / Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3005
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Dålig teckengivning på CW
« Reply #5 on: 2014-02-22, 12:52:32 »
Teckengivningen ut från sändaren påverkas inte av om man har på sidetonen eller inte i radion. Indirekt kan den ju påverkas genom att man sänder fel när man hör den fördröjda sidetonen, men annars följer ju sidetonen nycklingen men påverkar den ju inte

/micke