Author Topic: Radioavbrott med ADSL??  (Read 4779 times)

SM4DXO

  • Guest
Radioavbrott med ADSL??
« on: 2013-10-18, 12:16:30 »
Hej!

Jag använder ADSL i båda ändarna och 8Mbit/s. Jag får lite då och då packet loss på mellan 10 till 20 % korta stunder. Det kan vara enstaka IP-adersser på vägen där paket försvinner, men för det mesta kommer det från mina routrarna i antingen den ena eller andra änden. Jag vet inte om det går att göra något åt routerinställningarna, men jag har inte hittat någon möjlig inställning mer än MTU (http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_transmission_unit), som står på 1500 som default. Jag har inte ändrat värdet, när man läser om risker att ändra värdet. Är det någon i forumet som har någon åsikt om detta?

När det kommer dessa packet loss tystnar radion och blir tystnaden för lång stängs radion av. Om jag inte gör något, så vaknar förbindelsen av sig själv efter en bra stund trots att packet loss bara handlar om millisekunder. Om jag i stället trycker på stäng av radion och sedan direkt slår på radion kommer det hela igång direkt. Var i RRC-n är denna fördröjning och går tiden att ändra?
För att försöka eliminera att radioförbindelsen bryts lite då och då har jag provat ändra värden under Advanced settings i både Control-RRC och Radio-RRC, men verkar inte hjälpa.

Att det kanske blir tyst i högtalaren en kort stund (ungefär 3-5s), men vore trevligt om inte radion slocknade. Det har faktiskt också hänt några gånger att radion ”frusit fast” i sista läget utan att slockna helt.

Kan någon av software uppdateringar påverka dessa problem till det bättre? Jag har software 2,41 på båda sidorna.

73!
Mats-Ingvar

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Radioavbrott med ADSL??
« Reply #1 on: 2013-10-18, 12:39:24 »
RRCerna kan inte påverka kvaliten på Internet förbindelse. Viss tålighet mot dropouts på ljudet kan man ju få genom att öka bufferstorlekarna. Men när det gäller forlorad data så kan man inget göra. Det finns två typer av timeout i RRCerna en som gäller ljudpaketen, då är det så att om dom försvinner men kommer tillbaka inom 1 minut så fortsätter uppkopplingen, Den tiden räcker oftast för ett ADSL-modem att starta om också. Den andra gäller datatrafiken då är det motsvarande men timeouten är 3 min. Blir avbrottet längre än dessa tider så får man koppla upp manuellt igen. Detta infördes bl.a. för att inte radion skulle börja prata mitt i natten då strömmen eller internetförbindelsen kom tillbaka efter ett avbrott. Så beteendet du beskriver är helt beroende på hur radio protokollet mellan panel och radio ser ut. Vissa är mycket tåliga andra klarar väldigt små avbrott och klarar inte "att starta om sig själva". Du kan lungt uppdatera från din flera år gamla version men det kommer nog tyvärr inte att hjälpa mot dina avbrott. Men ser du att avbrott sker i dina egna grejer så varför inte prova byta dessa. Modem och routrar kan man ju ofta köpa för 5 kr på tradera.

/micke

Kari SM0HRP

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: Radioavbrott med ADSL??
« Reply #2 on: 2013-11-01, 12:33:45 »
Hej,
Jag har testat mycket med ADSL. Nu har jag sedan 2 år mycket stabil ADSL tack vare:
1. Använder Telias ADSL lina så långt som möjligt. De äger ju kopparkabeln (även om den lagts ut på annan underlev.) och man har deras utrsutning DSLAM i telestationen. Ju färre "hopp" mellan leverantörer desto bättre.
2. En bra router är AO. Tyvärr är Telias ADSL router bara skräp. Allmänt känt bland gamers. Kör själv med Netgear DGN2000. Med den kan du också förhandla vilken ADSL hastighet ifall du har bandbredden i abonnemanget. Dvs köra ADSL/ADSL2 och inte ADSL2+ om du inte är för lång från telestationen då ADSL2+ ändå inte fungerar (fast du kanske betalar för det). Flera routrar klarar inte heller fler än 2 portforwarding portar trots att specen säger det (tex Telias router).
3. Gammal telefonkabel. Det är inte ovanligt att den efter 10 år spruckigt och har "intermittent" kortslutning längs den. Jag bytte till ny partvinnad ledning som inte är RF känslig som den gamla otvinnade. Ny ledning kan liggande på backen och koppla RF till jord också.
Med vänlig hälsning,
Kari