Author Topic: Pulsfunktion till motorvärmare  (Read 2244 times)

sm4unj

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
Pulsfunktion till motorvärmare
« on: 2013-11-24, 11:56:08 »
När jag jobbar beredskap har jag en jobbil hemma som det är rätt skönt att ha värme i när jag ska iväg.

På vardagarna har jag ordinarie arbetstid mellan 1500 och 2200 och beredskap mellan 2200 och 0700. På fredag 2200 till måndag 2200 har jag även beredskap och måste åka iväg när som helst.

Mellan 0700 och 1500 på vardagarna är jag helt ledig och då behövs bara en bil som är varm till 1500.

Jag är alltså ute efter ett program som klarar dessa behov av motorvärme.

Varm bil till 1500 är inga problem med dagens lösning. Mellan 1500-2200 är bilen ute på jobb och ingen värme behövs.

Övrig tid står bilen alltså "stand by" hemma  Är det -25 ute blir det att sladden sitter i hela tiden, men snabbt tickar kronorna iväg om värmen ska stå på hela tiden alltså blir det att bilen står utan värme under den tiden.

Skulle det gå att ha någon form av temeraturberoende pulsprogram som slår på värmen en stund och sen slår av en stund och sen på igen? Vid nollgradigt kanske det skulle funka med 30% till och 70% från, medan vid -20 krävs 70% till och 30% från.

Om jag måste ut och jobba på natten måste jag oftast inte åka på en gång och bilen hinner värma en stund med full effekt och finns det då en "grundvärme" innan tar det sig lite bättre när man slår på värmen fullt ut. När jag blir utringd skulle jag alltså kunna sätta en override till on.

Enklast skulle det kanske vara om tiden mellan "departure time" och "disengage time" blir pulserande/temperaturberoende. I mitt fall skulle jag då kunna sätta "On time after departure" till 960 min, dvs mellan 1500-0700. Då blir strömmen visserligen på i uttaget när jag är ute och jobbar, men det spelar ju ingen roll.  Efter 0700 stängs värmen av och sen blir det som vanligt att jag har en varm bil till 1500 igen.

Någon som tänkt i dessa banor tidigare och skulle funktionen gå att lösa?

I dagsläget skulle det gå att ta en till kanal ur WS och bygga ett pulsprogram i ACP för "standbytiden" denna blir dock inte temperaturberoendet och programmet blir låååångt om det ska bli täta intervaller.

//Magnus

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
Re: Pulsfunktion till motorvärmare
« Reply #1 on: 2013-11-24, 16:33:35 »
Jag förstår "dilemmat". Det är inte lätt att åstadkomma något dylikt med befintlig funktionalitet heller. Kan ju som du skriver gå med ACP och puls-funktionen, iaf om man är villig att acceptera rätt "grova intervaller" vad gäller pulslängd kontra temperatur.

Finns förresten en till aspekt på "pulsad" motorvärmare och det är att tillverkarna av värmeelementen brukar anse att det riskerar förkorta livslängden på värmeelementet så pass mycket att de inte tar ev. haverier på garanti i sådana fall.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Rikard Ågren

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Pulsfunktion till motorvärmare
« Reply #2 on: 2014-01-29, 20:03:54 »
Pulsad styrning är nog det sämsta som finns för motorvärmaren