Author Topic: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning  (Read 15254 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« on: 2010-07-09, 12:33:03 »
Nu har jag kommit så långt att jag har installerat allt i sommarstugan. Har testat mellan kontroll och radio i egna nätverket i sommarstugan, där fungerade det utan anmärkning.

Har satt RRC:n som DMZ i routern i sommarstugan. Kör dynDNS och har dubbelkollat att det är rätt adress samt lösenord.

Kommer åt webgränssnittet i radio-rrc:n utan några problem.

MEN, får inte igång radion från panelen på kontroll-siten. (IC-706).

Några tips på felsökning?

EDIT: Om jag kollar i kontroll-rrc:n så säger den SIP-error, kanske en bra ledtråd? Finns det nåt sätt att kolla om det är i kontroll-änden eller radioänden som felet ligger?
« Last Edit: 2010-07-09, 12:58:31 by SM0UXX »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #1 on: 2010-07-09, 13:58:29 »
hej

Då är det router inställningarna som är problemet. Kolla att inte nått som heter SIP ALG är på i någon ände , det finns i D-link och Netgear routrar. Har du en D-link router uppdatera till senaste firmware, dom skickar ut burkar som inte funkar, Jag har fått hjälpa flera med det. Om du använder IP-telefoni i någon ände så byt SIP port från 5060 till nått annat.

Dessa saker är det enda som brukar strula

73 de micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #2 on: 2010-07-09, 17:25:57 »
Jo, kör en Netgear-router hemma. Men har inte hittat någon SIP ALG i någon meny (bör finnas under WAN inställningar väl?).

Har redan tidigare ändrat SIP till 11001 för att undvika IP-telefonikonflikter.

Något annat hyss routrar ofta brukar hitta på?

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #3 on: 2010-07-10, 00:22:31 »
Efter många timmars slit med felsökning kom jag fram till att felet inte ligger på kontroll-sidan. Anslöt kontroll-RRC direkt till inkommande bredband utan router - och fortfarande inget...

Kan mitt modem i sommarstugan vara skurken? Det är ett Zyxel-modem (kommer inte ihåg beteckningen, men det borde vara 660, som man fick för 99kr från Telia). Tydligen kan denna model ha SIP ALG aktiverat.

Någon som har erfarenhet från detta? Man kan tydligen ställa om det med telnet, men lite osäker på om jag klarar av det  :-\

Annars är routern i sommarstugan en Linksys WRT54GL. Kan den spöka på nåt sätt? Tycker jag gått igenom allt i den (kör orginal firmware än så länge).

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #4 on: 2010-07-11, 08:40:41 »
OK, efter mer än 8 timmars felsökning, telnetat modem och lyckats stänga av SIP ALG, testat med RRC direkt mot nätet utan Router, testat ALLA inställningar i Router, testat kontrollen från olika anslutningar, mm, mm så har kommit fram till ett mycket trivialt fel - men mycket konstigt  ???

Saken är såhär; Allt funkar om jag skriver in radio-QTH´s IP-adress i kontroll-RRC:n. Det funkar inte om jag skriver in dynDNS adressen :o
dynDNS adresserna funkar utan anmärkning på switch och radio-RRC´s webservrar, så dynDNS uppdaterar IP helt korrekt.

Vad ##@@!!' kan det vara som spökar? Nu är det helt klart att det är jag som glömt/gjort fel inställning någonstans. Men VAR? ???

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #5 on: 2010-07-11, 08:52:07 »
Hej
a
Då kan kontroll-RRC inte slå upp DNS-namnet det beror antagligen på att dns-serverns ip adress är felaktig under ip-settings. Tänk också på att ett dns-namn inte får börja på en siffra enligt RFC -xxxx. Tyvärr varnar inte dyndns för detta utan tillåter registrering som börjar på siffror.

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Kan ej starta IC-706 via fjärrstyrning
« Reply #6 on: 2010-07-11, 10:35:53 »
OK, tack!

Hade förstås reggat ett DNS-namn som började på en siffra. Så nu kan jag sitta och känna mig lite dum ett tag....

Men å andra sidan så har jag gått igenom en massa grejer och lärt mig lite nytt  ;)