Author Topic: Konfigurereing av NEXA switch.  (Read 6015 times)

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Konfigurereing av NEXA switch.
« on: 2014-01-16, 18:41:16 »
Hej!

Jag har en konfiguration där ett antal ( 8 ) ACP program styr existerande NEXA switchar.

När jag lägger till den 9'e switchen, vill jag inte att befintliga ACP NEXA styrningar (Disable periodic updates=No) skall uppfattas som programmering av den nya switchen.

Jag försökte med "Temporary disable 5 mins" här http://ws.microbit.se:81/nexacontrol?S0 , men då verkar ingen status ändring skickas från WebSwitchen.
Slutade med att jag fick 'disabla' samtliga ACP innan jag 'teachade' den nya switchen. Många tryckningar blev det ...

Hur gör jag på bästa/effektivaste sätt för att lösa detta ?

/Lars
« Last Edit: 2014-01-16, 20:15:27 by LaE »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurereing av NEXA switch.
« Reply #1 on: 2014-01-16, 18:50:37 »
Det funkar så att inga "Nexa-kommandon" från de olika programmen man har skickas förrän minst 30 sek efter man har slagit av "Temporary disable 5 mins". På den tiden  borde du hinna programmera upp en ny Nexa-mottagare. (När jag tänker efter så kan det ha missats att ta med det i hjälpen på www.webswitch.se. Jag ska kolla upp det!)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurereing av NEXA switch.
« Reply #2 on: 2014-01-16, 20:27:07 »
Ok, så genom att först sätta "Temporary disable 5 mins"=Yes och direkt därefter sätta "Temporary disable 5 mins"=No, så har jag 30 sekunder på mig att teacha en ny NEAX enhet. Det vore det nog bra om det framgick av hjälpen.

Som förslag vore det mer användbart om "Temporary disable 5 mins"=Yes bara inaktiverade den automatiska NEXA kommunikationen. Manuella kommandon (On/Off) borde gå igenom oavsett status på  "Temporary disable 5 mins".

/Lars

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurereing av NEXA switch.
« Reply #3 on: 2014-01-16, 21:20:00 »
Som förslag vore det mer användbart om "Temporary disable 5 mins"=Yes bara inaktiverade den automatiska NEXA kommunikationen. Manuella kommandon (On/Off) borde gå igenom oavsett status på  "Temporary disable 5 mins".

/Lars
Ja, det är smartare. Ska jag vara ärlig beror nuvarande upplägg på att det är förenat med en del "programmeringsmässiga knöligheter" att få till det som du önskar, så därav den kompromiss som nu är. Jag ska dock kika på det igen.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurereing av NEXA switch.
« Reply #4 on: 2014-01-16, 21:58:32 »
Ok, toppen, hoppas du kan få till det. Tror som sagt att det vore en bra funktion.
/Lars