Author Topic: Hur konfigurera för att läsa Icom CI-V banddata?  (Read 6407 times)

SM5PHU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Hej!

Hur konfigurerar man en WS1216H för att läsa Icom CI-V banddata och styra en antennväxel?
Jag har nu ägnat ett par timmar åt att bläddra runt bland supportsidorna och åt att prova mig fram, utan att lyckas.

Min firmware är HAM 4.0.
Min radio är en IC-756PRO3, adressen är 6Eh och baudrate 19200.

Jag har försökt ställa om WS serieportsparametrar för att matcha rätt baudrate, men de verkar hela tiden trilla tillbaka till default 4800 baud.
Jag har istället försökt ställa om radion till 4800 baud, men lyckas ändå inte ansluta från WS.

Jag försöker ställa om WS Advanced settings till "ICOM", men inställningen trillar hela tiden tillbaka till default "Manual relay and temp reading".
(Däremot går det bra att ställa om till "Heating/Cooling control, cycle".)

Hur är det tänkt att man ska göra?

73,
Jonas/SM5PHU

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurera för att läsa Icom CI-V banddata?
« Reply #1 on: 2014-01-19, 16:01:44 »
Hej,

Det som du verkar se är att en av kontrollfunktionerna som finns i WSen som ser till att inte flera samtidiga funktioner som använder den externa serieporten är aktiva samtidigt "slår till". Det mesta troliga är att du har en "Rotator" programmerad under "Rotator Settings". Den programmeringen kan sägas ha högre prio än antennväxelfunktionen så även om du väljer ICOM och annan baudrate så "tar det inte".

Så kolla först att Rotator = Disabled. Om inte sätt den till det och sen "Submit"+"Apply". Efter det ska det gå bra att välja ICOM och även ändra baudrate/ICOM-adresser. Kom också ihåg att ställa in vilka fq-band och relän som ska användas under "Antenna selection".


« Last Edit: 2014-01-19, 16:04:08 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM5PHU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: Hur konfigurera för att läsa Icom CI-V banddata?
« Reply #2 on: 2014-01-19, 16:25:06 »
Jaha...

Det var ju inte sådär väldigt väldokumenterat...
Men nu funkar det. Tack för supersnabb hjälp!

/Jonas

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurera för att läsa Icom CI-V banddata?
« Reply #3 on: 2014-01-19, 16:39:55 »
Det är alltid tråkigt att inte kunna "nå ut" till alla personer och alla de olika förutsättningar som råder när man konfigurerar en så komplex produkt som WSen, fast vi försöker göra det så vettigt som möjligt med avvägning till att dokumentation är en resurskrävande grej. I det här fallet vore det dessutom önskvärt att WSen på något sätt kunde informera om den "krock den korrigerade". Det är heller inte "så bara" eftersom det är en webbsida och inte ett program man konfigar med. I brist på ännu bättre hantering så lades i alla fall in "krockdetekteringen" för då ser man i alla fall att det inte ställs in som man vill och som du ställer en fråga om det ifall man inte råkar hitta orsaken själv. Utan "krockdetektering" så hade det blivit ännu konstigare fel. Men vi får försöka lägga till info om detta så att det blir lättare framledes.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Hur konfigurera för att läsa Icom CI-V banddata?
« Reply #4 on: 2014-01-20, 08:35:33 »
Jag har nu försökt göra det lite tydligare rörande "krock" mellan rotor och antennväxling:

http://www.webswitch.se/wp/?page_id=491
Always include type of hard/software and version when asking for support.