Author Topic: IC-706 2nd op m HRD?  (Read 11769 times)

sm1tdx

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
IC-706 2nd op m HRD?
« on: 2009-02-15, 06:28:58 »
När jag läser om 706an verkar det som man bara kan köra radio <-> panel eller CI-V <->HRD ?
Men det är ju bäst att fråga om jag uppfattat saken rätt...
Det vore trevligt om även de som inte har en egen 706-panel ändå skulle kunna köra mot min station mha en RRC-1258 och HRD.
/SM1TDX (som för tillfället har en FT-857 :'()

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: IC-706 2nd op m HRD?
« Reply #1 on: 2009-02-15, 08:48:32 »
Det är rätt uppfattat att det inte går. Man kan naturligtvis ställa om RRC i radioänden till CI-V mode när man vill köra det, problemet är bara hur du talar om för radiodelen att den skall starta. 706:an stöder inte uppstart på annat sätt än via knappen.

CI-V förutsätter att radion lämnas påslagen och att man möjligen kan stänga av nätaggregatet med något relä.

Micke kanske kan utveckla det hela. Man skulle kunna tänka sig att programvaran i RRC i någon avlägsen framtid skulle kunna generera de paket som behövs för att radiodelen ska tro att panelen sitter där. Intressant.....

/Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
SV: IC-706 2nd op m HRD?
« Reply #2 on: 2009-02-15, 09:24:59 »
Det går att köra panel/radio och HRD/CI-V samtidigt men inte med samma RRC vid radion. Kör man panel så sker ju styrningen (+mic/speaker) via kontakten för panelen. Vid CI-V så ansluter man ju till CI-V kontakten, mic och speakar uttagen på baksidan.  Det är inte samma signalering via CI-V som från panelen heller. Sedan måste ju panelen vara närvarande för att kunna använda CI-V. Påslaget skulle ju kunna ordnas genom att man kopplar en utgång i CI-V RRC:n parallellt med PWK tråden till paneluttaget. Men som sagt kommunikationen måste ju vara uppe med en panel för att CI-V skall funka så det är ju enklast att den som har panelen låter radion alltid vara på, det är ju inga problem. Panel-RRC återansluter ju också automatiskt efter ev. avbrott.
/micke