Author Topic: Inget ljud i remote mottagning. IC-706  (Read 6057 times)

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« on: 2014-02-28, 11:01:12 »
Hej!

Något underligt har hänt, när jag startar upp riggen (remote) kommer inget ljud (nästan, med full volym kan man ana lite). Det började med att det tog längre och längre tid innan ljudet kom normalt, nu kommer inget.

Jag tror inte det är något fel på RRC, jag har heller inte gjort några ändringar utom bytt ADSL till VDSL på radiosidan, 24 Mbits/s. Har fiber 100Mbits/s vid controllsidan.

Riggen är en IC-706 som jag haft en tid. Jag kan inte kolla om det kommer något lokalt eftersom det är ca 430 km till radion.

Någon som har någon idé, jag har haft hjälp med att rycka lite i kontakterna, men samma sak.
Allt annat fungerar bra, sändning fungerar, alla andra knappar och inställningar fungerar, men inget ljud.
Möjligen skall jag byta batteri i hörapparaten ;))

Stig / SM7BKZ

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #1 on: 2014-02-28, 11:40:28 »
Hej Stig.

- Du har haft en medhjälpare på plats som motionerat kontakter; Kunde denne höra något ljud i 706ans egen högtalare?

- Är det samma fenomen vare sig i manöverpanelens hörtelefonuttag och speakeruttaget på RRC Control?

Jag har i stort samma grejor som du, till stor belåtenhet.

/Curt

/ Curt

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #2 on: 2014-02-28, 12:26:21 »
Tack för svaret Curt. Jag har kört med denna utrustning i 3-4 år utan problem.

Jag har mutat högtalarljudet, mekaniskt, på riggen så inget hörs där, ville inte be honom gå allt för långt in i det han inte känner till.
Det blir samma ljud i manöverpanelen som i speakeruttaget. Med full volym på kan jag oftast dekoda fsk, rtty JT6M signaler, men inte mer.

/Stig.

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #3 on: 2014-02-28, 12:44:27 »
Hej Stig.

Jag förstår - du har antagligen stoppat i en "tom" plugg i bak och tystad högtalaren.

Det första man tänker på är nog separationskabeln mellan riggen och RRC Radio där ljudet överförs. Men det kan väl knappast ha hänt något med den i samband med övergången till VDSL. Det var ju dock mycket svårlödda ledningar i ICOM-kabeln när man skulle skarva den med RJ45-an. Jag misslyckades själv initialt med just detta.

Annars kan man befara att något hänt med riggens LF-del. Har aldrig hört talas om det. Ett annat forum att rådfråga är ham.se, där Roy -FPD i bland deltar.
/ Curt

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #4 on: 2014-02-28, 13:44:58 »
Jo jag vet det med kalblarna, kan ju va här på kontrollsidan också.
Ok, skall kolla med Roy på ham.se, tack.

/ Stig


SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #5 on: 2014-02-28, 14:55:24 »
En sista kommentar; Eftersom du har samma fenomen i hörtelefonuttaget som i RRC Ctrl speakeruttag, så är det nog inget fel på kablarna på kontrollsidan.

Och då andra funktioner är ok, är det nog ljudledningen vid RRC Radio som trasslar.
/ Curt

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #6 on: 2014-03-02, 23:24:10 »
Hej igen

har du låtit nån annan prova koppla upp mot radion för att konstatera att det är radioänden som spökar ?
Jag kan prova om du mailar mig det jag behöver.

/micke

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #7 on: 2014-03-06, 21:31:55 »
Tack Micke, just nu verkar den nästan normal, ljudet kommer inom 5-10 min efter start och fungerar därefter OK.
Kommer problemet igen skall jag maila dig så du får testa.
73 Stig -BKZ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Inget ljud i remote mottagning. IC-706
« Reply #8 on: 2014-03-06, 21:38:14 »
Det är väl knappast acceptabelt men om du gör som jag dvs aldrig nånsin kopplar ned bara drar ned volymen på kvällen så går det ju bra

/micke