Author Topic: Störningar från ADSL?  (Read 11488 times)

sm1tdx

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Störningar från ADSL?
« on: 2009-02-09, 18:26:11 »
Har ni som flyttat ut till tystare miljö upplevt några störningar från ADSL på 1.8MHz? (bredbandigt vitt brus upp till 2.2MHz)
Några av er har kanske sett tråden hos www.ham.se http://www.ham.se/stoerningar/8593-kraftiga-stoerningar-dc-8-mhz.html där SM1OII lyckades få sin lina ändrad från standardläget ADSL2+ till ADSL1 som bara går upp till 1.1MHz men ändå räcker för 8Mbit.
Tydligen är även VDSL2 på väg ut i telenätet 25kHz till 30MHz med ett fåtal notchar för några amatörband.


SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: Störningar från ADSL?
« Reply #1 on: 2009-02-09, 18:49:45 »
Har ADSL2+ till huset och det passerar ett stråk med luftledningar 10 m från huset, parallellt med min G5RV och det hörs ingenting. Jag bor 3 km utanför samhället, har närmaste granne 100m bort och det enda oljud jag hör är den fjärravlästa elmätaren som knäpper kring 85 kHz med några övertoner, samt en knastrande isolator på 20 kV transformatorn på andra sidan vägen (25 m från huset). 20 KV.linjen går 100m från huset. 500 m bort har jag 2 st 130 KV linjer. Hörs ingenting. Mottagaren (IC-756 ProIII är inte dålig - jag kör JA och VK på 20m PSK nu och då under vintern samt USA så nog är det brusfritt. Inget brus på mellanvåg eller 80m heller. S-metern vilar lugnt på S0 med preamp av.

Kort sagt, jag är lyckligt lottad. ADSL är egentligen inget problem men det gäller att ha partvinnad kabel ända hem. Jag får ut 9 Mbps ner och 1.1 Mbps upp på min förbindelse. Det är 4 km till telestationen, luftledning 3 km.

Däremot får man intressanta pip från det lokala nätverket när man kör 100 Mbps, 14212 och 28501 är väl de vanligaste. S7 utan vidare så jag har ställt ner nätverkskorten till 10 Mbps FDX och då hörs ingenting. Problemet med 100 Mbps ethernet är att det lever om även fast datorn är avslagen eftersom alla nätverkskort idag ligger med spänning på för att datorn ska kunna fjärrstartas, så om man har ställt ner till 10 Mbps och fimpar datorn så går kortet upp i Auto mode 100 Mbps FDX så länge datorn är avslagen (om man inte fimpar spänningen tilldatorn vill säga).

Jag har inte provat hur 1 Gbps ethernet låter men jag ska göra det inom kort när jag blir av med ADSL och får fiberanslutning o stället. Sedan kanske det blir fibernätverkskort i datorerna och nya fiberkablar i väggarna, vi får se.

/A