Author Topic: Strömförbrukning med mera  (Read 4239 times)

sm2sxa

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Strömförbrukning med mera
« on: 2014-03-25, 14:43:35 »
Hej,

Jag reser (alldeles för) mycket inom jobbet och har därigenom ägnat en och annan tanke på hur man skulle kunna vara "portabel" med kontrolländan. Man är ju beroende av ström i form av nätkraft, eller att bära omkring på antingen batterier, en bensin- gasol- eller dieseldriven generator/bränslecell, ett antal solpaneler med tillhörande ack, lämplig vindgenerator, en hemmabyggd liten vattenturbin, en begagnad RA200-gris eller motsvarande ;-).

Dessutom ska RRC:n ha nätverkskontakt, och där tänkte jag att det borde fungera med WiFi till en mobiltelefon i "routerläge". Borde inte vara några problem.

För att då återgå till strömmen och batteridrift, och så små och lätta batterier som möjligt i förhållande till energimängden, så blir det väl någon form av laddningsbar litium-ack man får hålla sig till, och de finns många sorter av dem. Modellhobby och RC har en hel del att utforska där.

Min fråga är nu hur strömförsörjningen till RRC:n kan tänkas se ut.
Vilket inspänningsområde kan den arbeta inom?
Tar den lika mycket ström oavsett inspänning, eller har den DC/DC på ingången?
Hur mycket ström/effekt behöver den med WiFi?

Jag kommer att koppla den till en panel från en FT-857:a och förstår på något underligt vis att om man slår på bakgrundsbelysningen i panelen så tar den mer ström. = Lyse AV. Men jag har inte den blekaste aning om hur mycket utav Harsprånget som panelen drar utan lyse. Kan ni upplysa mig om detta?

Eller rättare sagt, hur lång driftstid kan man förvänta sig (ungefär) om RRC med WiFi och en FT-857:panel matas med en LiPo ack med 11,1 V nominell spänning som är stämplad med 2,2 AH? Givetvis med stearinljus för att se displayen i mörker. ;-)

73 de SM2SXA
/Urban


sm2sxa

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: Strömförbrukning med mera
« Reply #1 on: 2014-03-31, 17:44:46 »
.. och här haglar svaren in.....

Är det bara jag som vill köra manöveränden portabelt? Och bryr sig om strömförbrukningen?

/de -SXA

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Strömförbrukning med mera
« Reply #2 on: 2014-04-01, 10:40:17 »
Hej

Ingen verkar ha uppkopplat så dom kan mäta. RRC+Wifi drar ca 250 mA, Vad sen kontrollpanelen drar vet jag inte, mest brukar det bero om man har backlighter på eller inte. Skulle gissa på under 500mA för allt, då inte ljudet är så högt påskruvat. Jag skall koppla upp vid tillfälle och mäta.

/micke

sm2sxa

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: Strömförbrukning med mera
« Reply #3 on: 2014-04-10, 19:07:29 »
Jo det stämmer nog. Jag tror inte att fronten från 850:an tar så mycket ström ens med lyset på så 500 mA räcker säkert.