Author Topic: Nytt WiFi interface fungerar inte  (Read 14912 times)

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #15 on: 2014-05-07, 20:59:04 »
Jaha, kunde väl tro det! :-[

Här hemma fungerar allt precis som det ska. Så snart jag anslutit enheterna till mitt lokala WLan, och utan några andra ändringar i konfigurationen, kopplade enheterna upp sig och fjärrstyrningen startade. Det är (lyckligtvis) svårt att köra några QSOn via en Cantenna, men jag kan höra mig själv ytterst svagt på en Kenwood TH-F7E och FT-847-an kan styras kors och tvärs.

Vad i allsin dar kan det vara för fel på en TP-Link TL-WDR3600, när jag inte ens kan koppla upp lokalt på samma sätt som fungerar perfekt här hemma?

Tack för ert tålamod! Jag försöker få tag på en router av annat fabrikat hos bredbandsleverantören och gör ett nytt försök.

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #16 on: 2014-05-07, 22:16:18 »
Ok bra, då vet du att grejerna är OK. Det låter onekligen konstigt med TP-LINKen, som switch brukar ju alla burkar fungera, däremot har det ju varit si och så med portforwardingen på en del udda märken.

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #17 on: 2014-05-14, 11:57:22 »
Bytte router till en D-Link DIR-860L. Nu fungerar fjärrstyrningen igen!  :)

Varning för TP-Link TL-WDR3600 utfärdas härmed.  :(

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #18 on: 2014-05-14, 11:58:58 »
Hej

Härligt, Jag brukar inte vela såga nått fabrikat, men rekommenderar alltid dom tre stora Linksys, Netgear och D-link om nån frågar

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #19 on: 2014-06-03, 17:18:51 »
Jag har upptäckt ett mycket märkligt fenomen hemma vid Control RRC.

Innan förbindelsen är uppkopplad når jag utan vidare båda kontrollenheternas webbinterface, men när de väl är "connectade" når jag bara Radio RRC. Då går det inte ens att pinga Control RRC, trots att den befinner sig på samma lokala trådlösa nätverk som datorn. Ändå fungerar ljud- och CAT-överföringen som det ska - det är ingen motstation som upptäcker några konstigheter som exempelvis förvrängt ljud eller intermittenta avbrott, och jag kan styra FT-847-an som jag vill.

Det förefaller som om Control RRC blir alltför upptagen för att orka svara på något annat.

Så här har det betett sig alltsedan jag fick igång förbindelsen via det nya bredbandet (och den nya routern) på mitt remote QTH, aldrig på det "gamla" 4G-bredbandet. Any bright ideas?

73 / Göstha

P.S. Hittade ni något fel på det returnerade WiFi-interfacet?
« Last Edit: 2014-06-04, 09:56:55 by SM5DXU »

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #20 on: 2014-09-05, 21:58:16 »
Jag har upptäckt ett mycket märkligt fenomen hemma vid Control RRC.

Innan förbindelsen är uppkopplad når jag utan vidare båda kontrollenheternas webbinterface, men när de väl är "connectade" når jag bara Radio RRC. Då går det inte ens att pinga Control RRC, trots att den befinner sig på samma lokala trådlösa nätverk som datorn. Ändå fungerar ljud- och CAT-överföringen ...

... Så här har det betett sig alltsedan jag fick igång förbindelsen via det nya bredbandet (och den nya routern) på mitt remote QTH, aldrig på det "gamla" 4G-bredbandet. Any bright ideas?

73 / Göstha

Nu kommer jag över huvud taget inte åt webbinterfacet på Control RRC, oavsett när i uppkopplingsförloppet jag försöker. Jag hade tänkt prova med andra inställningar för RX jitter och Audio packet size för att eventuellt slippa "hack i ljudet", men tji fick jag.  :(

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Nytt WiFi interface fungerar inte
« Reply #21 on: 2014-09-05, 22:21:50 »
Det har i all fall inget med RRCerna att göra, du får nog leta problemet i routern. Kanske är tex Wireless isolation påslaget då kan man inte kommunicera mellan två WiFi anslutna enheter

/micke