Author Topic: COM1-problem  (Read 3890 times)

sm0nzy

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
COM1-problem
« on: 2014-04-18, 16:08:12 »

Jag har under en tid av 1-2 år använt mina RRC (V6) utan problem. Nu har jag emellertid fått ett problem med COM1 på Radio-RRC. Jag använder den för att styra en UART med lite reläer. Trodde först det var mitt UART-kort som gett upp. Men det var inte så. Testade även annan RS-232 utr. med samma dåliga resultat.  Började misstänka COM1-porten i Radio-RRC och tog fram oscilloscopet. Mätningen ger att jag har anledning att misstänka att RS-232 interfacet på COM1 i Radio-RRC har gått sönder. 

När jag skickar in RS-232 kommandon (bytes) i COM1 på Control-RRC så kommer de ut på COM1 på Radio-RRC men tecknen ser eländiga ut. Stigtiderna (vid 2400 Bd) är så långa att spänningsnivån inte kommer upp som de skall. Det blir därmed inga snygga fyrkantiga pulser utan mer en odefinierad sågtand. Dock kommer de burstvis när jag skickar tecken så överföringen verkar fungera som den skall. Det förefaller som det bara är sista steget med omvandling till RS-232 nivåer som ej fungerar.

Jag vet nu inte hur designen av detta COM1-interface ser ut, men jag vill minnas jag sett liknande fel vid användning AV MAXIM's MAX232 kretsar när dess kondensatorer varit dåliga. De kond. som används till de kretsarna för att skapa RS-232 spänningarna.

- Är det en liknande design här ?
- Finns det schema o placeringsskiss kring dessa delar ?
I fall det är en liknande design och jag kan få info om var dessa kond sitter så kan jag nog byta dem.

Allt annat fungerar som det skall. COM2 rigstyrning, ljud åt bägge håll, PTT, CW...

Tacksam för tips om COM1.

73's de SM0NZY/Patrik