Author Topic: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc  (Read 5644 times)

la6yia

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« on: 2014-07-20, 15:50:30 »
Hei
Har et merkelig problem...
Bruker på min fritids bolig et HUAWEI 4G bredbånd modem//FW med WiFi (WEP64)
Min RRC 1258 MKII Radio Control (med siste Firmware) finner WiFI nettet jeg har satt opp.
Med siste versjon av Microbit Setup manager, kan jeg velge nettet - angi WEB nøkkel og klikker Save and Close
Etter omstart så har ikke min RRC 1258 fått noen IP adresse og det gjør den heller ikke hvis jeg prøver en om start eller to.
PC og annet utstyr har ingen problem med å nå internett over WiFi.
Testet jeg i dag med det ICE modem (mobilt internett over 450Mhz) med samme opp sett og WEP64 bit nøkkel.
Det fungerte helt som de skulle, etter omstart hadde den fått IP adresse fra ICE boksen jeg og jeg kunne nå min radio.
Testet også med et ZTE mini 4G modem og det fungerte IKKE..

73, Rune LA6YIA
« Last Edit: 2014-07-20, 19:01:04 by la6yia »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #1 on: 2014-07-20, 19:57:26 »
jag har själv flera Huawei routers och det är aldrig nått problem att ansluta, men jag har nog aldrig ens provat WEP, det är ju en gammal osäker kryptering som sällan används nu för tiden. Prova med WPA istället så går det säkert bra. Det finns i alla fall inga inställningar i RRC som kan hjälpa, det är ju en modul som används så vi har inte tillgång till programkoden så vi kan göra nått heller

73 de micke

la6yia

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #2 on: 2014-07-20, 21:46:30 »
Hei Micke og takk for sist (Middagen) dagen før Radioloppis Eskilstuna i år..
Jeg har allerede prøvd med WPA på begge 4G modemene uten noen at det hjalp noe   :)
Grunnen til at jeg også testet på WEP64 var for å teste med det mest enkleste av alle krypteringer.
Bruker selv vanligvis WPA...
ICE modem fungerer. Jeg får lete videre å se om det er noe jeg faktisk gjør feil her..
de beste 73's Rune, LA6YIA og god sommer...   

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #3 on: 2014-07-20, 23:04:27 »
Jag är den som borde tacka för middagen, det var trevligt. Jag kom  inte ihåg din CS tyvärr. Jag kan inte påminna mig att jag hört nån som haft problem med WPA lösenord så det låter mycket konstigt, Har du kollat så du inte använt några tecken som ÅÄÖ tex, jag tror inte det funkar. Jag vet inte om det finns nån minimi längd men prova med 8 tecken

73 de micke

la6yia

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #4 on: 2014-07-21, 22:02:24 »
Den er grei Micke - takk for tips
Jeg jobber videre med saken ... Finner nok ut av det :-)
Ville bare sjekke på forumet om det var noen andre som hadde opplevd noe tilsvarende.
Jobber som nettverks designer så dette bør jeg vel få til hihi...
Ha en fin sommer... Vi kommer til Eskilstuna neste år også..
73 de Rune

la6yia

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #5 on: 2014-07-22, 21:13:56 »
Hei
Igjen... Har testet dette oppsettet en god del grundigere i dag med en Nyere RRC-1258 MKII boks (Feb 2014, FW 2.78).
Det er ingen problem å tilknytte seg til Mitt WiFi nett hjemme (Fiber) og heller ikke WiFi til min ICE boks.
Men når jeg benytter 4G modem fra ZTE og HUAWEI så skjer det som ligger ved denne eposten.
DHCP Scope leie til MAC adressen registreres, men Setup manager viser ingen IP adresse kun DNS og den stemmer faktisk.
Som det går frem så skal Remote boksen har tatt ip 192.168.1.100..
Jeg bruker WPA-PSK med 10 tegn og da kun bokstaver/tall (ikke ÆØÅ)...

..73's de Rune, LA6YIA
« Last Edit: 2014-07-22, 21:51:50 by la6yia »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WiFi og Mobiltbredbånd, ICE, etc
« Reply #6 on: 2014-07-23, 10:09:20 »
Hej

Tråkigt att det inte funkar men jag kan nog inte hjälpa till mer. Jag kör själv Huawei B498 och E5776 och det funkar perfekt, Har heller inget minne av att nån annan klagat på att det inte funkar. Har du kollat så att det inte finns nån nyare firmware till routern där de kan ha fixat eventuell bug.

/micke