Author Topic: regelbundna "hack" i ljudet  (Read 14329 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
regelbundna "hack" i ljudet
« on: 2010-06-14, 15:04:11 »
Nu har jag iofs bara testat på hemnätverket, bakom samma router, men har ett irriterande problem med ljudet. C:a var 40:e sekund kommer en serie "hack" i ljudet. Låter lite som när det fanns analoga telefonväxlar förr i tiden, när nummerskivorna slog igenom....

Detta verkar ske oberoende av codec/samplingshastighet. Det hörs också i själva lf-bruset, dvs om volymratten på radion är max neddragen.

Samma fenomen är på micsignalen ut. Dvs att rösten blir upphackat i ett gäng korta pulser c:a var 40:e sekund.

Kan jag göra några inställningar på mitt nätverk för att undvika detta? Vad kan boven vara?

Kör med en Netgear WNR2000 trådlös router, och har en gammal skrivarserver, Netgear WGPS606 som accesspunkt vid radion (där kontrollen kommer sitta när jag väl kommer igång skarpt med detta).

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: regelbundna "hack" i ljudet
« Reply #1 on: 2010-06-14, 15:08:32 »
Hej

Det kommer säkert från Wireless lanet. Accesspunkten provar köra i mode B eller G och kanske ytterligare i någon mode i en så modern routern. Sätt den fast i en viss mode så brukar det försvinna, annars är det kabel som gäller

73 de mikael

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: regelbundna "hack" i ljudet
« Reply #2 on: 2010-06-14, 16:11:53 »
En enkel sak att testa är att ändra "Continuous RTP tx" till YES under "Advanced settings".

Alternativt kolla om det finns firmware uppdateringar på router och skrivarserver...


SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: regelbundna "hack" i ljudet
« Reply #3 on: 2010-08-02, 21:24:10 »
Har nu brottats med detta fenomen ett bra tag. Har till och med dragit kabel för att slippa problem med trådlöst.... Och det blev bättre. Dock är det fortfarande ett litet hack i ljudet, regelbundet var annan sekund.

Det verkar med 80% säkerhet vara min router som är skurken även till detta. Testade att koppla på direkt på inkommande internet och under den lilla testperioden var det i alla fall inga störande hack.
Någon som har tips på någon inställning i routern? Eller är det bara att handla ny router nu?  :'(
(Har en Netgear WNR2000, med senaste firmware).