Author Topic: Sommartid  (Read 10976 times)

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Sommartid
« on: 2014-08-13, 21:24:28 »
Efter senaste strömavbrottet blev tiden helknas i webswitchen. Efter att ha bytt ntp-servrar fram & tillbaka är tiden nu, nästan, i synk. Det som felar är 1 timme. Klarar webswitchen med senaste mjukvaran att ställa in sommartiden själv eller måste man konfigurera DST själv? Jag har testat att ställa in DST enligt dom regler som gäller för Sverige men den visar ändå 1 timme fel. Så har den säkert varit tidigare också men eftersom allt fungerat så har jag inte kollat så noga.

Hur ska den konfigureras för att det ska bli helt rätt?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sommartid
« Reply #1 on: 2014-08-13, 21:40:45 »
Låter som fel tidszon tillika. Kika på denna hur den är konfigad:

http://ws.microbit.se:81/
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Sommartid
« Reply #2 on: 2014-08-13, 22:33:12 »
Nope, min är konfigurerad på exakt samma sätt. Men min visar tiden 1 timme före.
Det enda som skiljer är att jag har även matat in lat./long.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sommartid
« Reply #3 on: 2014-08-14, 06:36:35 »
Hmm... Kan du testa att göra den strömlös en stund så att klockan får tokiga värden eller ändra tidszon och starta om den för att se om den verkligen får ny tid från NTP-servern? (Kan ta nån minut  efter uppstart)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Sommartid
« Reply #4 on: 2014-08-14, 07:31:47 »
Klockan hade redan tokig tid, den var flera timmar fel, när jag började titta på den för att se varför belysningen inte tändes/släcktes korrekt.

Då testade jag att byta till en annan ntp-server, europe.pool.ntp.org (i stället för 0.se.pool.ntp.org), och då rättade tiden till sig så när som på 1 timme. Sen har jag bytt igen till se.pool.ntp.org. Så att hämta tiden fungerar...dock inte att visa rätt tid för min tidszon.

Men jag testade iaf att byta tidszon till GMT. Efter omstart och att vänta 5 min så visar den nu samma tid som när den hade GMT+1 tidigare. Sen ändrade jag tillbaka till GMT+1 och väntade 5 min och nu visar den rätt tid för Sverige. Så trots att den hade rättat till tiden igår, och trots att jag angett GMT+1, så visade den tiden utan justering för tidszonen. Så det verkar vara någon form av glitch här.

Eftersom webswitchen inte visar någon som helst status om den har kontakt med en ntp-server så är detta lite av en gissningslek om man lyckats peka ut en fungerande ntp-server, eller om den man använder slutar att fungera. Dock brukar det inte vara något problem med "*.pool.ntp.org" servrarna i andra sammanhang. Jag vet att programutrymmet är begränsat men om det åtminstone gick att visa tiden för senaste lyckade synk, alt. antal misslyckade försök i rad på startsidan vore ett plus.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sommartid
« Reply #5 on: 2014-08-14, 09:04:47 »
Med "tokig tid" menade jag mer än bara några timmar, typ som det oftast blir när den varit strömlös ett tag.

Det du beskriver låter verkligen udda. Har inte hört något liknande tidigare. Det finns dock en sak som nyligen uppdagades, som är lite relaterat till NTP-biten på så sätt att DNS inte fungerar trots att man har angett en korrekt DNS-server och då hittar inte WSen NTP-servern(om den har angetts med ett värdnamn förstås) = tiden uppdateras inte. Det beror på att ISPer har börjat blockera UDP-port 53 för inkommande trafik. Vi har en fix på gång till den biten. Har dock lite svårt att se hur det skulle kunna vara orsaken i ditt fall.

Gissa vad jag igår har lagt till på ToDo-listan till nästa version? NTP- och DNS-status på System Info-sidan  8)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Sommartid
« Reply #6 on: 2014-08-14, 11:58:04 »
DNS-problemet verkar långsökt om det är som du beskriver. Hur skulle det då kunna fungera öht? Eller är det så att det bara är under vissa lägen som DNS inte fungerar? T.ex. vid uppstart efter strömavbrott?

Min ISP är Telia via fiber. DNS i WS:en är min lokala router.

Om jag får lite mer info så kan jag försöka testa lite och se vad som är problemet. Just nu är det lite oroande att automatiken slutade att fungera pga. strömavbrott. Den sitter iofs bara i garaget och används primärt till att styra motorvärmare och utebelysning. Men om tiden inte funkar pålitligt så blir det problem.

När mitt problem uppdagades så hade strömmen bara varit borta ~5 minuter. Dock var tiden flera timmar ur synk. Det kan iofs ha varit så en längre tid men det vet jag inte. Det har ju varit ett antal strömavbrott i sommar. Det som gjorde mig observant på problemet var att vid sista strömavbrottet så tändes aldrig utebelysningen på kvällen.

Gissa vad jag igår har lagt till på ToDo-listan till nästa version? NTP- och DNS-status på System Info-sidan  8)
8)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sommartid
« Reply #7 on: 2014-08-15, 13:55:25 »
Japp, det är långsökt men nämnde det eftersom det är det närmsta nått liknade som har observerats på senare tid.

Jag har mailat dig en ny test-version så får vi se vad den visar.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Sommartid
« Reply #8 on: 2014-08-15, 14:18:36 »
Okej, ska försöka testa den i helgen. Dock så verkar den fungera "bra" nu...men jag har inte testat att bryta strömmen till den.

Det kan ju vara så att när strömmen går så dör hela nätverket. När sedan strömmen kommer tillbaka så hinner WS:en starta mycket snabbare än routern + Telias utrustning och det blir då problem.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Sommartid
« Reply #9 on: 2014-08-15, 14:27:15 »
Okej, ska försöka testa den i helgen. Dock så verkar den fungera "bra" nu...men jag har inte testat att bryta strömmen till den.

Det kan ju vara så att när strömmen går så dör hela nätverket. När sedan strömmen kommer tillbaka så hinner WS:en starta mycket snabbare än routern + Telias utrustning och det blir då problem.
Det scenariot är med i beräkningarna på så vis att bl.a NTP-accessen fördröjs nån minut efter uppstart så att nätverksgrejerna ska vara igång.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Sommartid
« Reply #10 on: 2014-08-15, 14:40:18 »
Okej, ska se vad jag hinner med att testa i helgen. Det bästa vore om man kunde återskapa problemet på den version jag har nu :)