Author Topic: Kommer inte åt WS längre  (Read 18655 times)

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Kommer inte åt WS längre
« on: 2014-10-15, 15:27:36 »
Jag har en Telia router, Thompson som har funkat bra med port forward men sen jag satte en router till som "under router" eller vad man ska säga ute i pannhuset (för att få wifi där) så hoppar jag in på allt från routern till min ip kamera när jag försöker logga in på webswitchens dns adress... Vad måste jag göra?, jag är inte så hemma på nätverk men brukar få till det med vilda chansningar  ;D

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #1 on: 2014-10-15, 15:58:29 »
Låter som om befintlig Telia-router och den du satte dit "konkurrerar med varann" och förorsakar förvirring vart nätverksdata ska överföras. Det låter som om det du hade behövt är en ren "Wireless Access Point", inte en router. Vad är det för router du satte dit? Kan ju gå att slå av grejer i den som kanske är det som krockar ihop sig med Telia-burken.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #2 on: 2014-10-15, 18:07:48 »
Min andra router är en zyxel NBG-417N det enda jag gjort är stänga av DHCP och satt IP adressen till 250 på slutet de är anslutna till varandra via LAN portarna

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #3 on: 2014-10-16, 08:18:02 »
Den gick att sätta som ren access point men det blev ingen skillnad... Nu kommer jag in på huvud routern vis ddns adressen

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #4 on: 2014-10-16, 08:38:46 »
Med "webswitchens dns adress" menar du den adress du använder för att kolla åt WSen utifrån Internet? Om ja, har du då olika portar på dina grejer på insidan? För det låter som att du t.ex skulle ha port 80 på både din routers och WSens webbserver och då kan du inte komma åt bägge två från utsidan då "port forwarding":en inte kan skilja på vilken burk du vill till.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #5 on: 2014-10-16, 16:11:17 »
OK ja det är adressen jag använder för att komma åt ws utifrån, kollade men hittar inte var jag kunde ställa om port på access punkten men hittade inte så jag tänkte att jag kör port 90 på ws istället och ändrar min port forward i routern men det resulterade i att ws har mega hängt sig och står och blinkar... Jag har den urkopplad nu och ska prova koppla in den utan nätverk om nån timme så har jag fått igång den en gång förr

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #6 on: 2014-10-16, 17:34:00 »
Det låter väldigt väldigt mysko om en så enkel åtgärd som att du bytte port i WSens webbserver skulle få den att "megahänga" sig. Att den blinkar visar tvärtemot att programmet i den "lever". Du kan ju alltid ansluta den till en dator med en USB-kabel och se vad Setup Manager tycker om dess inställningar/status. Och bara för att klargöra till 100%: Du anger väl :90 efter adressen till WSen så att det blir rätt port webbläsaren försöker prata med den på?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #7 on: 2014-10-19, 11:16:48 »
Nu har den lungnat ner sig och jag kommer åt den igen en dag utan stöm och start utan nätverk gjorde susen, att den endast står och blinkar har hänt mej förr, jag skulle precis skicka den till er när jag testade en sista gång och den hoppade igång igen.

Men när jag testar adressen nu med :90 på slutet får jag
Anslutningen avbröts

Servern på *******ddns.webswitch.se svarar inte.


Internt funkar den som vanligt, vad gör jag för fel?

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #8 on: 2014-10-19, 11:23:38 »
Ha! Kom på att jag inte ändrat min portforward till 90... (skulle precis göra det när ws hängde sig och jag började itta på det)  Nu funkar det igen! Och lite lär jag mej för varje gång ;D Tack för hjälpen!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #9 on: 2014-10-19, 12:42:15 »
Nu har den lungnat ner sig och jag kommer åt den igen en dag utan stöm och start utan nätverk gjorde susen, att den endast står och blinkar har
Ja, se det är ett totalt obegripligt fenomen. Har inte hört talas om nått liknade tidigare faktiskt. Menar du att den inte blinkar när den nu fungerar?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #10 on: 2014-10-19, 12:43:16 »
Ha! Kom på att jag inte ändrat min portforward till 90... (skulle precis göra det när ws hängde sig och jag började itta på det)  Nu funkar det igen! Och lite lär jag mej för varje gång ;D Tack för hjälpen!
Japp, rätt port måste "forward":as också. Kul att du är på banan igen, hehe!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #11 on: 2014-10-20, 17:47:05 »
Den blinkar mer "rytmiskt" när det hänger sig typ en gång i sekunden och den är igång för varje blink. Kopplar jag upp den via USB så kopplar det upp/ner en gång för varje blink. När den är igång blinkar det som vanligt som ett nätverksuttag gör typ...

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #12 on: 2014-10-20, 18:05:30 »
Den blinkar mer "rytmiskt" när det hänger sig typ en gång i sekunden och den är igång för varje blink. Kopplar jag upp den via USB så kopplar det upp/ner en gång för varje blink. När den är igång blinkar det som vanligt som ett nätverksuttag gör typ...
Aha, nu fattar jag(tror jag!) Vad du ser är ideliga omstarter av den. Det låter dock fortfarande väldigt konstigt att sådant kan inträffa av t.ex en enkel sak som att ändra webbserverporten.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #13 on: 2014-10-21, 08:34:13 »
Förresten, vilken programversion har du i Webswitchen?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Persson

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
    • Email
Re: Kommer inte åt WS längre
« Reply #14 on: 2014-10-22, 11:27:05 »
Samma grej hände mej i denna tråd
http://www.remoterig.com/forum/index.php?topic=2462.0

Jag kör:
Product   : 1216H WebSwitch
Model     : HOME Extended
Software  : 4.1
Hardware  : 1
Bootloader: 1.9
Build     : Mar 20 2014 09:17:02