Author Topic: Omstarter  (Read 4813 times)

sjerlhagen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Omstarter
« on: 2014-10-23, 11:01:54 »
Min webswitch startar om efter ett par dagar. I början hade jag version 4.3 och detta hände 3 ggr. Sen uppdaterade jag till 4.5 och det blev lite bättre, omstart efter 7 och sen 3 dagar. I övrigt fungerar den bra, men det här känns inte riktigt stabilt.

Kan jag se anledningen till omstart ?

Fältet "Last WD reset" verkar inte ändra sig.

Jag har "ping watchdog" aktiv men jag tror inte det är den, då den endast pingar min lokala router 192.168.2.1, interval=300, delay=300, count=3.   

mvh
Sven


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Omstarter
« Reply #1 on: 2014-10-23, 12:00:53 »
På vilket sätt använder du din WS? Främst hur ofta och mycket görs på nätverket till/från den är intressant att veta. Hur upplever du den annars när du surfar till den? Normal respons eller "trög"?

Man kan bara se anledningar till omstarter som WSen "vet om", dvs sådana som programmet självt har begärt. Vad visar "Last WD Reset" förresten?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sjerlhagen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Omstarter
« Reply #2 on: 2014-10-23, 16:19:41 »
WS står i sommarstugan. Surfar till den då och då från telefonen (android 2.3.3), jobbdatorn (ubuntu/firefox) hemdatorn (win/crome). Jag har bara igång en klient i taget. Allt funkar men det går lite trögt, ofta laddar den bara sidan partiellt och hänger sig sen, men när man laddar om går det bra.

WS är kopplad via min router och en privat radiolänk till området, förmodligen med ytterligare ett lager NAT, vet inte exakt hur det är byggt.

WS har fast IP 212.112.56.162:17700 och min router har en port forward.

Last WD Reset     1371752504

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Omstarter
« Reply #3 on: 2014-10-23, 19:48:42 »
Det där att det går trögt och kräver "omtag" är en sak som ibland kan ställa till det för WSen då dess nätverkshantering av naturliga skäl inte har långt när den kapacitet som t.ex en PC har. Om man då dessutom tvingar omladdning av webbsidorna så kan det i olyckliga fall bli mer än den pallar med pga att köerna i nätverkshanteringen blir fulla, vilket då kan resultera i omstart. Du råkar inte ha kollat Uptime när du har misstänkt att den har startat om? Det skulle kunna indikera ifall omstart sker i samband med att du t.ex surfar till den.
Always include type of hard/software and version when asking for support.