Author Topic: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?  (Read 9061 times)

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Såvitt jag har förstått kan remoterigs antennrelä programmeras att "automagiskt" välja antenn utifrån vilket frekvensband man har ställt in på radion. Detta förefaller dock begränsat till ett specifikt urval av radiomodeller (Advanced settings), exempelvis inte min Yaesu FT-847.

Om man har "rätt" radio, fungerar det då lika smidigt även vid lokal drift utan dator, förutsatt att Radio RRC är påslagen?

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #1 on: 2014-10-02, 22:26:42 »
Hej

det funkar med alla icom, alla Kenwood, Elecraft och alla Yeasu med det modernare protokollet. Men det är faktiskt aldrig nån som frågat om gamla Yaesu protokollet förut, så jag har antagit att det funkar också med nån av dom andra inställningarna. Men vi kan väl kika hur det ser lika ut i dom med gamla protokollet, 817,857,897,FT-1000 är det väl främst det handlar om

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #2 on: 2014-10-05, 17:52:03 »
Måste antennreläet (1289) vara anslutet till COM1 på Radio RRC med en seriekabel för att kunna automatstyras, eller kommer det att kunna fungera via webbinterfacet?

Jag tänker placera reläet ute i en ouppvärmd men väderskyddad bod, så att jag slipper dra in fler än en antennkabel i huset. Nu tillkommer det 12 V- och nätverkskabel i stället, men de är smidigare än ytterligare en eller två RG-213, föreställer jag mig...

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #3 on: 2014-10-06, 10:20:50 »
Du menar över IP. Webinterfacet kan du använda för att styra manuellt. För dom befintliga protokollen så funkar det så att kommunikation går över IP till RRCn och vidare från den via serie till radions CAT port. Tyvärr är det gamla Yaesu protokollet mycket primitivt, det finns inga tydliga start och sluttecken, sen är vissa äldre riggar så sega så att det blir långa avbrott mitt i meddelanden, det gör det mycket svårt att hantera på ett vettigt sätt. Så jag kan inte lova att det kommer att funka automatiskt över IP.

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #4 on: 2014-11-28, 00:20:07 »
Nu har jag uppgraderat AS-1289 till FW 4.11 och testade att låta den styras av min FT-847, tyvärr utan framgång.
Kan jag ha förbisett något elementärt i bruksanvisningen?

/ Göstha

P.S. Jag passade på att byta till FW 4.11 även i min WS-1216H.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #5 on: 2014-11-28, 07:02:36 »
Hej på sidan står det att använd inte v4.11 i antennswitchen, men i övrigt är ju inte lätt att veta när du inte skickat med minsta indikation på hur du kopplat in eller programmerat switchen. Vi testade med en FT-857, men hela 8x7 gänget har samma protokoll. Buggen i 4.11 är inte så allvarlig så att det inte alls funkar men uppdatera, när du ändå håller på.

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #6 on: 2014-11-28, 10:19:00 »
Se där, förstaplatsen i elementära misstag! :)

Antennswitchen är ansluten till det lokala nätverket, liksom webbswitch och Radio RRC. Det är lätt att fjärrstyra dem hemifrån.

/ Göstha

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #7 on: 2014-11-28, 10:52:51 »
Backade till 4.5 i Antennswitchen. Men var står det du hänvisar till?

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #8 on: 2014-11-28, 10:54:33 »
på sidan med firmware till antennswitchen, där finns även en nyare variant 4.12

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #9 on: 2014-11-28, 11:47:12 »
Tack! Visst är det antennswitchen jag ska "programmera"?

/ Göstha

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #10 on: 2014-11-28, 13:07:46 »
jo du måste ju sätta upp "Radio-RRC settings" och "Antenna selection" flikarna i Antennswitchen för att den skall funka automatiskt

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #11 on: 2014-11-28, 13:47:14 »
Hade missat att aktivera i "Radio RRC settings". Nu fungerar antennväxlingen, MEN S-meterindikeringen i HRD fungerar inte då. Om jag avaktiverar, fungerar S-meterindikeringen igen. Jag har testat några gånger fram och tillbaka med samma resultat.

Tilläggas bör att jag använder 57600 bps CAT rate.

/ Göstha
« Last Edit: 2014-11-28, 14:05:18 by SM5DXU »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #12 on: 2014-11-28, 15:28:00 »
Det var väl att ta i att använda 57600, 9600 räcker väl alltid för CAT styrning. Vi kan nog inte göra mycket åt HRD. Antennswitchen måste få fråga av frekvensen av radion för att göra sitt jobb, tål inte HRD det då är det nog inte mycket att göra

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Kan antennreläet följa inställt band vid lokal drift?
« Reply #13 on: 2014-12-01, 23:01:30 »
CAT styrning ändrad till 9600 bps. Det fungerar i och för sig lika bra som 57600, men avhjälper inte problemet med utebliven S-meterindikering i HRD. Annat var väl heller inte att vänta, men jag ville bara informera.

73 / Göstha