Author Topic: Remote körning via WLAN från tex. Hotell  (Read 13035 times)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Remote körning via WLAN från tex. Hotell
« on: 2009-03-15, 15:54:30 »
Det är väldigt enkelt att köra remote från hotell och liknande platser där man bara har tilllgång till trådlöst nätverk. Man loggar oftast in via ett webbaserat loginförfarande så man kommer inte undan en PC. Jag använder här en liten EEE-PC med inbyggt WLAN för att logga in och den fungerar också som brygga mot hotellets WLAN. I PC:n går man in via kontrollpanelen till nätverksanslutningar. Där högerklickar man på den trådlösa anslutningen och under fliken avancerade inställningar bockar man för "Tillåt andra användare att ansluta via denna Internet anslutning". Klicka sedan på OK så är det klart. Sedan ansluter man en nätverkskabel mellan RRC.n och PC:ns nätverksuttag. Om RRC:n är vara inställd för DHCP så krävs inga andra inställningar i den än hemma.
« Last Edit: 2009-03-15, 15:56:59 by sm2o »

SM6WZR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Remote körning via WLAN från tex. Hotell
« Reply #1 on: 2009-03-17, 19:52:10 »
Jag har kört detta ett tag och på <min XP-dator har jag ibland problem att få igång delningen.

Det verkar som det bästa i min situation är att först köra igång datorn och logga in på det trådlösa nätet. sedan koppla in panelen, sedan slå på delningen.

/Johan

SM6WZR

SM6WZR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Remote körning via WLAN från tex. Hotell
« Reply #2 on: 2009-03-17, 20:03:18 »
Hej!

Har en ide om hur man skulle kunna bygga in ett trådlöst interface i panelburken...Det finns ju fina små WLAN-kort som inte borde vara så svåra att få till en så här ide.

1. Om man kan bygga in ett trådlöst interface som kan byta macadress på? Då skulle man kunna sätta den med webgränssnitt till samma mac som man har på sin mobiltelefon (med WLAN såklart). Man använder sedan sin mobil för att "logga in" på hotellets WLAN. Stänger sedan av mobilens WLAN och kör igång RPCn....

/johan
SM6WZR

Tilman SM0JZT

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Remote körning via WLAN från tex. Hotell
« Reply #3 on: 2009-03-25, 06:12:27 »
1. Om man kan bygga in ett trådlöst interface som kan byta macadress på? Då skulle man kunna sätta den med webgränssnitt till samma mac som man har på sin mobiltelefon (med WLAN såklart). Man använder sedan sin mobil för att "logga in" på hotellets WLAN. Stänger sedan av mobilens WLAN och kör igång RPCn....

Men vad har dom för grännsnitt mot "LAN"-världen ? / SM0JZT