Author Topic: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)  (Read 14735 times)

sa0byp

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Hej,

har äntligen fått 4G på mitt remote QTH, försöker komma igång med Remoterig burkarna.

Har testat allt på samma 4G router med Tele2 Mobilt Dataabonemang för Radio enheten och Telia 4G via Sony Xperia V för Kontroll enheten, funkar utan några som helst problem med anrop via konfigurerad dyndns.org tjänst.

Nu på remote QTH:t, har jag den tidigare fungerande D-link DWR-921 routern, dock med Telia Mobil Refill kort laddat. Funkar klockrent med surf från insidan av routern.
I min routernu, är min internet adress 100.86.126.52. Men, om jag frågar efter min ip-adress från nätet, är den 95.195.222.52.

Finns det någon som vet ifall NAT-adresseringen är på grund av att jag använder mig av ett Refill kontant kort?
Kommer detta lösas ifall jag skaffar Mobilt Dataabonemang från Telia?

Någon annan leverantör finns inte i området, 3G går ej heller.

Tack på förhand för eventuell input som kan hjälpa..

SA0BYP, Palle

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #1 on: 2014-12-25, 12:46:33 »
Ja du har ju helt klart råkat ut för dubbel NAT. Har inte hört att Telia använder det i Sverige  tidigare. Borde inte deras kundtjänst kunna svara på det, ibland händer det ju att man får tag i nån som kan nått där, även om det inte är så ofta nu för tiden.

/micke

sa0byp

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #2 on: 2014-12-26, 18:23:50 »
Yeap, konstaterat en sak då, att Telia Refill, laddat med halvårssurf, får dubbel NAT.

Var idag iväg och hämta ett Telia Mobilt Bredbandsabonnemang, och då försvann den dubbla NAT-spärren, och IP-adress redovisad av routern är samma som på Dyndns tjänsten.

Ser även att mitt företags talabonnemang från Telia får dubbel NAT vid aktivering av mobil data i 4G nätet.
Men det spelar ju inte någon roll när man använder det för uppkoppling av kontrollenheten....


SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #3 on: 2015-01-03, 19:55:07 »
Jag använde Telia 4G på två olika remote (radio) QTH i över ett år. Det fungerade perfekt hela tiden, trots att signalstyrkan var så svag på det första stället att det krävdes externa antenner.

Hemma har jag Telia ADSL.

/ Göstha

SM0SHG

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #4 on: 2015-01-05, 07:37:27 »
Göstha,
Använde du Telia Refill (kontantkort) eller körde du abonnemangsvarianten?
73 de Adde, SM0SHG

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #5 on: 2015-01-05, 10:26:45 »
Min son, där jag har mitt remote - QTH, använde abonnemang och Huaweis stora router.

Nu har han bredband via fiber, Lidén Data.

/ Göstha

SM0SHG

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 51
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #6 on: 2015-01-05, 11:04:44 »
Ok, så då var det alltså därför det fungerade. Jag har bara kört abonnemangsvarianten själv när det gäller 4G (Telenor och Tele2 har jag testat). Undrar hur de andra operatörerna resonerar vad gäller publik-ip via sina "refill" lösningar.
Adde

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Telia Mobilt Bredband 4G --- Ej publik IP-adress. (Refill)
« Reply #7 on: 2015-01-05, 14:02:25 »
Det måste du nog undersöka genom att ringa respektive operatörs internet-support. Möjligen finns det uppgifter att hämta på detta forum.

Själv kunde jag till att börja med inte nå utrustningen på mitt remote-QTH när sonen gått över till bredband via fiber. Operatören hade levererat en TP-link router. Först sedan jag bytt till en D-Link router fungerade allt som det skulle.

Killarna på microbit uppvisade som vanligt ett enastående tålamod!

/ Göstha
« Last Edit: 2015-01-05, 14:04:03 by SM5DXU »