Author Topic: RRC - WINDOWS 7 - USB TIL SERIELL COMPORT  (Read 13416 times)

LA4ESA

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
    • Email
RRC - WINDOWS 7 - USB TIL SERIELL COMPORT
« on: 2010-08-04, 09:52:05 »


Som ny her i forumet trodde jeg at jeg måtte skrive på engelsk, men Jeg har forstått at jeg kan skrive på norsk, mye bedre.
Derfor kommer meldingen på nytt.:
Jeg har følgende problem:
I kontrollenden, har jeg koblet RRC boksen til PC'n som er en laptop og har Windows 7, med en USB til seriell COM port.
Jeg Åpner HamRadioDeluxe(HRD) og kobler radioen til HRD. All konfigurering gjennom COM porten er gjort riktig etter mitt syn. Så åpner jeg loggboken i HRD. Etter en stund slutter HRD å fungere. Meldingen "programmet svarer ikke" kommer opp helt øverst i vinduet under HRD, ikke i loggboken. Vinduet i HRD blir grått men gjennomsiktig og er helt låst. Loggboken fungerer heller ikke. For å kjøre en test, har jeg koblet opp den samme RRC boksen til en stasjonær PC som kjører Windows XP, her med vanlig RS232 kabel fordi denne PC'n har COM port. Dette fungerer helt fint. Tester nå mot sistnevte PC men da med USB til seriell COm port. Dette ser også ut til å fungere bra. Hvis noen har opplevd det samme som jeg via Windows 7, ville det være fint å få høre om det og om problemet eventuelt er løst.
« Last Edit: 2010-08-04, 11:36:45 by LA4ESA »
73 de LA4ESA, Per

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC - WINDOWS 7 - USB TO SERIAL COMPORT
« Reply #1 on: 2010-08-04, 11:30:44 »
I have heard before that some USB-to serial converters and HRD are not fitting toghether very well.

I have used converters based on the Prolific Chip Set and they works well for me.

73 de mike

LA4ESA

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
    • Email
Re: RRC - WINDOWS 7 - USB TIL SERIELL COMPORT
« Reply #2 on: 2010-08-04, 11:40:28 »
Hei
Da må jeg få komme med et dumt spørsmål, det er fordi jeg ikke vet, men hva er et Prolific Chip Set?
(Trodde først at jeg måtte srkrive på engelsek i dette forumet, men så etterhvert at det ikke var nødvendig) ;D
73 de LA4ESA, Per

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC - WINDOWS 7 - USB TIL SERIELL COMPORT
« Reply #3 on: 2010-08-04, 11:56:43 »
Hi

There are not so many producers of the chip for USB-to Serial conversion but they are sold in many different housings and under different brand names. So you have to check what kind of chipset they use.

73 de mikel