Author Topic: "Hackig" modulation....  (Read 12376 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
"Hackig" modulation....
« on: 2010-08-15, 20:07:26 »
Har upptäckt att min modulation låter ungefär som vid norrsken. Dvs små ms långa hack i ljudet. Ibland låter det nästan lite som eko. Om jag startar om radio-RRC verkar det ordna sig på en gång. Eftersom detta uppträder rätt oregelbundet är det lite svårt med felsökning.

Några teorier om vad jag ska kolla på?

sm0lyc

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: "Hackig" modulation....
« Reply #1 on: 2010-08-16, 12:13:32 »
Jag hade samma problem men det var mer regelbundet och drog jag ner efftkten så gick det bra.
Det var hf som störde ut ADSL modemet. Jag flyttade bort antennen ganska mycket och nu kan jag köra
500W utan problem. Innan gick det inte att köra 100W.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: "Hackig" modulation....
« Reply #2 on: 2010-08-16, 21:49:50 »
Tack för tipset. Ja, det låter som att det skulle kunna vara ett sådant problem. När modulationen drar igång släcker det ADSL-modemet så att det blir tyst och modemet börjar funka igen så att det kommer ut ljud, osv, osv :P

Det konstiga är dock att det ofta (men nu konstaterat inte alltid) blir bra igen efter omstart av RRC.... Kan ju vara nåt glapp nånstans som spökar också. För ibland funkar det hur bra som helst långa stunder.

Men nu har jag en ledtråd och hypotes att utgå ifrån!

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: "Hackig" modulation....
« Reply #3 on: 2010-08-23, 19:22:41 »
Har fortsatt undersöka. Det visar sig att när "hacken" uppträder så spelar det ingen roll om man kör 1W eller 100W uteffekt. När jag sedan startar om RRC så löser det sig oftast.

Har laborerat lite med ljudkodningen utan att slippa problemet.

Finns det några andra inställningar som skulle kunna påverka detta, förutom själva sample-rate inställningarna?

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: "Hackig" modulation....
« Reply #4 on: 2011-07-29, 08:12:24 »
Efter att ha uppdaterat till firmware 2.34 verkar problemet nu vara borta. Har kört flera månader utan att upptäcka problemet, så gissar att det var något som ordnades via firmware-uppdateringen (jag hade missat några uppdateringar, så kan ha varit från en något tidigare fw-version som detta problem löstes). Misstänker att det hade nåt med nätverket/datahastigheten att göra...?