Author Topic: Avstängning ICOM IC-706  (Read 10139 times)

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Avstängning ICOM IC-706
« on: 2010-08-20, 14:01:39 »
Jag och några med mig har noterat att 706:an (radiodelen) inte stänger av sig automatiskt om den av någon anledning tappar kontakten med frontpanelen. Är det något som man skulle kunna lägga in i mjukvaran?? En lösning är annars att lägga APO i radion, har dock inte testat om det fungerar

sm6knl

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: Avstängning ICOM IC-706
« Reply #1 on: 2010-08-20, 21:37:14 »
Jag kör med IC-706Mk2G och har frivilligt och ofrivilligt testat att tappa kontakten. Radiodelen har alltid stängts av, men det är kanske sporadiskt fel. Jag har CAT-control till radion och dator kopplad så jag kan se om radion slutar mata in ljud i datorn (remote). Jag trodde (felaktigt?) det var en keep-alive signal från fronten som var tvungen att komma igenom och det var därför min alltid stängdes vid nätverksavbrott. Jag körde radion via 0,3 mbit radiolänk som test, och vid regn tappade den kontakten, därav mina många "tester" av funktionen :-)

Däremot hände en kul grej en gång jag hade haft strömmen avslagen på remote-stationen ett par dagar. När jag slog på strömmen på nätdelen gick tydligen radion igång, för när jag kom hem möttes jag av ljuva radiosignaler som strömmade ut ur mitt öppna fönster. Tur jag inte gjorde det vid fel tid på dygnet för min familj hade inte uppskattat det lika mycket som jag, hihi.

73 de SM6KNL