Author Topic: HF-problem med loopande brum vid TX  (Read 4542 times)

sm6vtz

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
HF-problem med loopande brum vid TX
« on: 2015-09-27, 11:59:49 »
Hej!

I nuläget får RRC MK1 & IC-706MK2G spänning från samma nätaggregat. (ej switchat)
Allt är jordat tillsammans till en jordskena & sen vidare till jord. (allt är chassijordat förutom routern)
När jag sänder på 144 & 432 får jag ett tickande & loopande ljud utan att jag modulerar.
Jag har även problem med att LAN,et kopplar ner då jag kör 144 & hög effekt (går bra med lägre effekt) trots avsaknad av SWR. (cirkulator)
Uppkopplingen sker via trådbundet LAN via router till en yttre WIFI-länk. Länken sitter ca 5 m ifrån masten & flera meter längre ner. (ej skärmat ethernet-kablage varken till länk eller i radioskåp)
Beroende på hur antennerna står fungerar det bättre, i vissa lägen går det inte alls, men i andra lägen fungerar det UFB med att det ej kopplar ner vid hög uteffekt.
Det loopande/tickande/visslande missljudet är med oavsett hur antennerna står.

Jag har hittat inlägg på forumet där det ena inlägget förespråkar skilda aggregat för IC-706 & RRC & det andra inlägget att man ska ha samma. (har samma aggregat i nuläget)

Alla tips & förslag mottages mycket tacksamt.

73 Christian/SM6VTZ
« Last Edit: 2015-09-27, 12:10:09 by sm6vtz »

sm6vtz

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: HF-problem med loopande brum vid TX
« Reply #1 on: 2015-10-17, 19:01:04 »
Hej!

Jag har nu bytt till skärmat nätverkskablage både inne i skåpet & ut till yttre länk.
Detta gjorde att jag nu kan köra QRO utan att LAN,et slocknar, men missljudet vid TX fortskrider.

Jag har nu testat följande på siten utan positivt resultat.
Samma nätaggregat både för RRC & IC-706.
Olika nätaggregat, ett för RRC & ett för IC-706.
Har testat att koppla ifrån anslutning till jordskenan.
Flyttat routern bort ifrån rigg & RRC.
TX,at både via remote & på plats med front monterad på IC-706.
Missljudet & det tickande ljudet är kvar via remote, men tickljudet försvinner när man kör på plats med front monterad i IC-706.
Sänker jag ner micgain helt försvinner båda missljuden både via TX remote & TX på plats med front monterad på IC-706.
Jag har testat 3 olika mickar, varav 2 st orginalmickar (HM-103) & ett Heil HC-4 headset.
Varje gång jag rör något reglage under TX, tex. höja/sänka micgain etc. ändrar tickljudet sig & ökar i intensitet beroende på hur mycket jag vrider på reglagen.

Jag kör även en IC-E2820 remote med en annan RRC MK1 som saknar mod för CW, därav har jag ej testat att byta enheter då jag vill kunna köra CW.
Med den enheten & IC-E2820 finns ej tickljudet med vid TX, det andra missljudet finns ej med vid FM varken på IC-706 eller IC-E2820.
Jag har även kopplat ur IC-E2820 & RRC för att utesluta att dom skulle störa varandra.

Vad mer kan jag prova?

Tacksam för hjälp!

73 de SM6VTZ/Christian
« Last Edit: 2015-10-17, 19:04:39 by sm6vtz »