Author Topic: Web-switch som "hänger" sig ofta  (Read 29037 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Web-switch som "hänger" sig ofta
« on: 2010-09-17, 19:58:34 »
Min web-switch hänger sig med jämna mellanrum. Detta yttrar sig i att det blir "DNS-error" när man försöker ansluta till webservern i switchen. Om man bryter strömmen och startar om så funkar den några dagar igen.

När den är nere så går det dock att pinga den med fina svarstider.

Kör med firmware-versionen från mars i år...

Några idéer runt hur man ska slippa detta? Har försökt starta om den lite oftare, men verkar inte hjälpa.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #1 on: 2010-09-17, 21:27:44 »
Jag har inte fått en enda rapport som indikerar nått liknande.

hur gör du när du surfar till den ? dns namn eller ip-nummer ?

hur gör du när du pingar, dns namn eller ip-nummer ?

maila mig en kopia av felsidan du får upp

73 de micke

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #2 on: 2010-09-18, 12:43:48 »
Jag kör dns-namn via dynDNS, dock blir resultatet det samma om jag skriver in IP-nummer. Jag pingar på IP-nummer, dock har jag bara testat på det interna IP-numret från routern.

Mailar om/när problemet uppstår igen (har startat om den imorse så att den tuffar på bra för tillfället).

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #3 on: 2010-09-18, 13:49:58 »
Hej

jag har ju svårt att tro att det kan bli dns-error om skriver en ip adress,  undrar om det inte är ett dns-problem snarare


73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #4 on: 2010-09-29, 19:37:14 »
Sådär, nu har den hängt sig igen, mailar dig några skärmdumpar och en loggfil, Micke.
Symptomen innan den hängt sig är alltid att det tar ovanligt lång tid att ansluta. När man väl webservern visar sig så funkar allt bra - det går blixtsnabbt och fint att switcha releärna. Men just nu vill den inte låta mig ansluta alls som sagt....

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #5 on: 2010-10-01, 16:07:24 »
Du försöker alltså komma åt web-switchen från Internet in till ett LAN, via en router som är konfigurerad att släppa in sådan trafik? Och du använder ett värdnamn vars IP-adress DynDNS håller uppdaterat och när du försöker gå in på switchens hemsida så får du "DNS error"? Dvs det beter sig som när man skriver in en ogiltig adress, inte som när webbservern inte svarar? Isf låter det ju inte som att det nödvändigtvis är web-switchen som inte svarar, utom som att värdnamnets associerade IP-adress inte stämmer.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #6 on: 2010-10-03, 20:32:17 »
Du försöker alltså komma åt web-switchen från Internet in till ett LAN, via en router som är konfigurerad att släppa in sådan trafik? Och du använder ett värdnamn vars IP-adress DynDNS håller uppdaterat och när du försöker gå in på switchens hemsida så får du "DNS error"? Dvs det beter sig som när man skriver in en ogiltig adress, inte som när webbservern inte svarar? Isf låter det ju inte som att det nödvändigtvis är web-switchen som inte svarar, utom som att värdnamnets associerade IP-adress inte stämmer.

I stort sett är det så ja. Dock har jag också testat med aktuellt IP-nummer + switchens portnummer vilket ger samma resultat. DNS-error är vad det står i internet explorer, så inte säkert att det är rätt diagnos. Windows felsökare säger nåt i stil med "fjärreneheten är inte konfigurerad att tillåta anslutning till http".

Jag har testat att starta om routern utan resultat. Dock börjar det fungera igen om man startar om webswitchen genom att bryta spänningen några sekunder.

Noterade också igår att jag började få långa svarstider vid inloggningen till switchen. De olika "frames:en" kom upp mn det dröjde uppåt 30s innan all text syntes. Startade då om den via menyn varpå den blev lika snabb som vanligt igen....

Vill passa på att berömma Micke för mycket bra service, han erbjöd sig att byta ut switchen. Dock är jag lite envis och ska bl.a. testa att ladda in firmware igen.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #7 on: 2010-10-05, 10:02:21 »
Du har ju en rätt gammal firmware så bra om du byter så vi får reda på om felet "hänger med". Det låter tillika som ett minnesproblem, dvs att allt mindre ledigt minne finns kvar, som får det att bli segare tills det ger upp. Kan du ge exempel på hur du använder den? T.ex slår på av/relän via hemsidan X ggr på dygn, mm.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #8 on: 2010-10-06, 19:50:46 »
Jag använder den dels för att slå på huvudströmmen för schacket (bara styrspänning till annat relä), samt för att styra antennomkoppling. Hur mycket jag använder den är rätt olika från vecka till vecka - ibland kan man nog skifta reläerna 40ggr på en vecka, medan nästa vecka står den standby nästan hela tiden. Har dessvärre inte fört nån bok över förhållande mellan antal relä-dragningar och problemet...

Hoppla, har missat de senaste uppgraderingarna av firmware. Kör fortfarande med v1.5  :-[
Så ska försöka fixa det så snart jag åker ut till sommar-qth....

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #9 on: 2010-10-07, 08:27:31 »
Det som är knepigt är att det ju finns många switchar ute som tuffar och går, så frågan är vad som är speciellt med din/ditt bruk. Jag har själv igång en hela tiden nu som dessutom via schemaläggning slår av och till relän. Den uppvisar inga sådana fenomen så långt. Då har jag iofs en nyare firmware än du har, så därför vore det extra värdefullt att veta om ditt problem består efter byte till den senaste versionen.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #10 on: 2010-10-11, 11:34:33 »
Fortfarande tuffar den jag har på mitt bord för test på. Hur är det med din?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #11 on: 2010-10-16, 20:33:23 »
Hade inte hunnit köra nån radio på en dryg vecka, och imorse när jag skulle slå igång så fick jag ingen kontakt med switchen. Dvs den har inte använts under c:a 1 vecka - 10 dagar, men varit påslagen under tiden.
Skulle ändå ut till radio-QTH och på plats kunde konstateras att jag inte fick någon kontakt med switchen på "insidan" av LAN:et heller. Dock var det inga problem att ansluta via USB.
Har laddat in nyaste firmware nu, så får vi se hur det funkar...

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #12 on: 2010-10-18, 10:43:21 »
Vi kommer att idag skicka ned en ny webswitch till dig för test. Den är just densamma som har stått och gått på mitt skrivbord den senaste tiden, utan att ha "hängt sig", så det blir synnerligen intressant att se hur den kommer att fungera för dig! Vi vill också ha tillbaka den du har nu för att kunna testa den hos oss.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #13 on: 2010-10-22, 15:45:24 »
Hur gick det med detta SM0UXX? Vi har kunnat konstatera så långt att det verkar vara klart större risk för nätverksproblem, som t.ex att webbservern inte svarar, om man har Eth-type inställd på "10HDX, "10FDX" eller "Auto, prefer 10FDX". Så testa gärna att byta till t.ex "Auto" och hör av dig(er) hur det går!
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Web-switch som "hänger" sig ofta
« Reply #14 on: 2010-10-23, 10:47:43 »
Har varit nedlusad med jobb hela veckan, men ska hämta ut den nya switchen och förhoppningsvis hinna byta nästa vecka... Tackar för fantastiskt fin support!