Author Topic: TRE mot TRE  (Read 15600 times)

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
TRE mot TRE
« on: 2010-04-06, 16:54:42 »
Jag har nu skaffat mig två 3g abonnemg med operatören TRE. Tanken var att kunna kommunicera mobilt till min remoterig, dvs TRE i båda ändar.

Men det fungerar inte! Fungerar klockrent med Comhem, telenor mfl. Försöker man pinga från TRE får man ip adressen men inget svar. Anledningen verkar vara att TRE inte tillåter att man ansuter till ett 3g abonnemang till ett annat. Det är andra som har samma problem.

Det är lite av ett "longshot" men det kanske finns någon som har kontakter inom 3/Hi3g som kan svara på varför och om det går att lösa? Har försökt med kundtjänst men dom bara säger att dom inte supportar den funktionen.

Hur som helst kan det vara bra för andra att veta så slipper andra gå på samma nit..

EDIT 2010-10-20: Nu finns det en lösning som fungerar
« Last Edit: 2010-10-20, 10:27:25 by SM6VTT »

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #1 on: 2010-04-06, 17:05:24 »

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #2 on: 2010-04-18, 23:50:11 »
Svårt att få ett svar från 3 varför det inte fungerar men det handlar visst om säkerheten i deras nät. Kanske kommer fungera i framtiden.

Seth

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #3 on: 2010-04-21, 11:36:22 »
Hej. Har ett mobilt 3 bredbandsabonnemang (99.-/mån, max 1 GByte, 2Mbit in och 0,3 ut) på landet med en Huawei trådlös nätverksrouter som modemet sitter i på landet. Hemma comhem 1 Mbit in 0,2 ut. Kommer jag att ha någon framgång med två RRC-1258 MarkII?

SM0AGP

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #4 on: 2010-04-21, 14:06:45 »
Hej. Har ett mobilt 3 bredbandsabonnemang (99.-/mån, max 1 GByte, 2Mbit in och 0,3 ut) på landet med en Huawei trådlös nätverksrouter som modemet sitter i på landet. Hemma comhem 1 Mbit in 0,2 ut. Kommer jag att ha någon framgång med två RRC-1258 MarkII?

Hej Seth

Om det kommer fungera, ja det är nästan omöjligt att svara på. Har du flera användare eller använder andra applikationer på uppkopplingen hemma så kan jag tänka mig att du kommer få problem med hackningar och avbrott. På 3g sidan beror det mycket på hur nära du är en mast och vad du får för hastighet i verkligheten.

Jag tror att du får vara försiktig med 3G abonnemanget. Går du över 1Gb så fakturerar TRE 1.49/mb (upp till max gräns 299kr). Nu lyssnar jag mycket men jag ligger på en månadsförbrukning på ca: 10Gb/månad med remoterig. Det går fort när man har strömmande data.

 

Seth

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #5 on: 2010-05-05, 18:42:36 »
OK tack för info. Ska hålla ett öga på bit-räknaren. Är nog en moderat användare men dina 10 G låter oroväckande. Kan inte avstå. Får kanske byta bredbandstyp i värsta fall.
Seth

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #6 on: 2010-10-20, 10:26:04 »
Nu fungerar det att köra 3 mot 3. Genom att lägga till den nya tjänsten "statisk ip" så fungerar det mellan två 3 abonnemang. Testkör remoterig nu och det verkar fungera bra. Skall testa i en vecka och utvärdera om det är värt pengarna... 

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #7 on: 2016-04-25, 10:17:01 »
Hej,
Läste just i dag om dina erfarenheter. När du skriver "statisk IP" är det vad som ibland kallas "publik IP"? Hur mycket betalar du för detta?

SM7CFF

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: TRE mot TRE
« Reply #8 on: 2016-04-25, 12:40:24 »
Statisk IP-adress och publik IP-adress är inte samma sak, men eftersom en statiskt IP-adress är fullständigt meningslös om den inte samtidigt är publik så har det ur tjänstesynpunkt blivit nästan synonymt. Statisk IP-adress behövs inte det klarar man med DDNS tjänsterna, men icke publik funkar inte.

/micke

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #9 on: 2016-04-26, 10:23:23 »
Jag har "3" som operatör och har ett extra SIM-kort.
Jag har hittills använt DDNS tjänsten, men sedan en tid har jag ingen kontakt med stationen.
Enligt Micke/Microbit måste jag ha en publik IP-adress och det kostar 74:-/månad.
Jag är ingen data nörd och terminologin är ibland för mig obegriplig.

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: TRE mot TRE
« Reply #10 on: 2016-05-26, 12:22:19 »
Har jag fattat rätt?
DDNS fungerar inte om inte ip-adressen är publik.
Då är man alltså i händerna på operatören, som kanske ibland inte tillhandahåller en publik ip-adress och måste skaffa en fast ip-adress till en kostnad av 74:-/månad.
Är detta specifikt dåligt hos min operatör (3)? Om inte, borde det vara en massa hams som har samma problem som jag, som bara kan köra rardio när händelsevis operatören "ger" mig en publik ip-adress.
Inte kul.