Author Topic: Trött på min RemoteRig  (Read 20383 times)

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Trött på min RemoteRig
« on: 2016-01-17, 15:35:58 »
Den lever ett eget liv!
* Jag startar 857'an och kör ett par QSO, stänger av.
* Försöker starta några timmar senare. Ingen reaktion.
* Låter riggen vara.
* 4 timmar senare springer den igång utan min medverkan.Stänger av, försöker starta igen. Nix!
* Dagen efter startar riggen utan min inverkan.
Jag kan inte ha det så här.
Allt verkar OK, spänningar, full insignal på router (Huawei B593), gröna LED lyser på modulerna.
Hjälp!


sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #1 on: 2016-01-17, 15:43:04 »
Du måste ju ta hem grejerna och köra på bänk, först på samma LAN och sen via 4G routern. Så att du kan konstatera om det är förbindelsen det är fel på eller nått annat. En bra hjälp innan är ju att titta på statussidorna i respektive RRC, den brukar ge många svar

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #2 on: 2016-01-17, 17:46:35 »
Du måste ju ta hem grejerna och köra på bänk, först på samma LAN och sen via 4G routern. Så att du kan konstatera om det är förbindelsen det är fel på eller nått annat. En bra hjälp innan är ju att titta på statussidorna i respektive RRC, den brukar ge många svar

/micke
Instämmer till fullo utifrån egen erfarenhet!

/ Göstha

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #3 on: 2016-01-18, 10:07:19 »
Tack för tips.
Jag får släpa hem radiodelen.
Det går bra att komma i kontakt med Kontroll-RRC, men jag kan inte, och har heller aldrig lyckats, komma i kontakt med Radio-RRC. Detta gäller  även när systemet fungerar OK.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #4 on: 2016-01-18, 10:20:25 »
Tack för tips.
Jag får släpa hem radiodelen.
Det går bra att komma i kontakt med Kontroll-RRC, men jag kan inte, och har heller aldrig lyckats, komma i kontakt med Radio-RRC. Detta gäller  även när systemet fungerar OK.
Du menar att du aldrig har kunnat "surfa" till den? Inte ens på samma lokala nätverk?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #5 on: 2016-01-18, 19:39:15 »
Har jag allt hemma och kopplat till samma router,har jag kontakt med båda modemen, men inte när jag försöker nå Radio-RRC via mobila bredbandet (3).

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #6 on: 2016-01-18, 20:10:16 »
Skall man tolka det du säger som att allt funkar normalt om man kör alla grejer på samma LAN. Tänk på att SIP- Contact måste ändras beroende på om du kör på LAN eller via routern. Skall vara Radio-RRCns IP address om du kör på LAN eller ddns värdnamnet om du kör via 4G routern. Påminner om att routern måste  vara konfigurerade så att SIP,RTP och CMD port (UDP) samt http porten (TCP) är forwarderade till Radio-RRCns IP address.

73 de micke


SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #7 on: 2016-01-21, 14:50:04 »
Litet historia:
* I förrgår fungerade allt fint. startade och stoppade ett antal gånger, lyssnade på olika band.
* Igår gick det inte att starta alls. Försökte flera gånger utan treultat.
* I natt någon gång mellan 00.00 och 04.00 startade systemet utan min medverkan, c:a 12 timmar efter mitt startkommando.
* Idag går återigen fint att starta och stoppa.

Jag har koll på att routern har full insignal (kamera)
Jag skall plocka hem hela systemet och söka repetera felet.
Det verkar inte finnas någon vettig förklaring hur riggen kan bära sig så åt.
Citat:  "Påminner om att routern måste  vara konfigurerade så att SIP,RTP och CMD port (UDP) samt http porten (TCP) är forwarderade till Radio-RRCns IP address."
Detta ligger högt över min datorkunskapshorisont, men eftersom det fungerar ibland att starta/stopp, bör väl alla parametrar var OK?
Anrop med lokal Host adress ger svar: 404 Ej funnen. Den resurs du begär är inte tillgänglig.

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #8 on: 2016-01-22, 19:58:12 »
Idag 22/1 startade riggen och kör via bredband "3", efter att jag tryckt "Start" i går 21/1.
Den fungerar alltså för ögonblicket.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #9 on: 2016-01-22, 20:37:20 »
Det är helt logiskt att det kopplar upp av sig själv när förbindelsen kommer upp. Control-RRCn försöker tills den får kontakt, även om det tar länge. Vill du vara säker på att den inte gör det så får du dra ur spänningen.

/micke

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #10 on: 2016-01-23, 13:29:54 »
Hej,
Jag har en känsla av att vi pratar förbi varandra.
Jag vill att riggen skall starta när jag trycker på startknappen. Vissa dagar gör den inte det, även om alla delar har spänning och insignalen till Huawei-routern  är stark.
Skall jag tolka ditt svar så att det är normalt att vissa dagar fungerar systemet inte och det får man acceptera?
Jag har bara en önskan och det är att köra radio när jag önskar och inte vara beroende av okända faktorer, som kan påverka funktionen hos min RemoteRig.
Jag tror att jag har lyckats att göra "portmapping" i routern för CMD porten(UDP) och http porten (TCP). Jag har inte en suning hur jag skall göra med SIP och RTP.
Det räcker inte för att jag skall få kontakt med Radio-RRC och avläsa status. Det kan jag bara när jag kör LAN (på smma router.)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #11 on: 2016-01-23, 13:50:08 »
Du svarar ju inte på frågorna man ställer så det är svårt att få klarhet i saker och ting. Men om 4G förbindelsen inte fungerar tidvis så kan det bli så att uppkoppling sker när förbindelsen kommer tillbaka.

/micke

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #12 on: 2016-01-24, 12:57:07 »
Idag 22/1 startade riggen och kör via bredband "3", efter att jag tryckt "Start" i går 21/1.
Den fungerar alltså för ögonblicket.

- Du har alltså en sporadisk kontakt. I bland fungerar allt som det ska. I bland med senarelagd start.

Jag tror att din bredbandsoperatör (3) ideligen byter din IP-adress.
När tidigare IP-adress återkommer, hittar RRC-Control rätt och du får kontakt, tids nog.

Jag tror också att du har en alltför lång "Check Interval" i din RRC-Radio, under  "Dynamic DNS settings".
Jag föreslår att du ändrar den till minsta siffervärde.

Signalstyrkan på ditt Huaweimodem har inget med detta att göra, men naturligtvis bra ändå.
/ Curt

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #13 on: 2016-01-24, 14:49:45 »
Hade du hem alla grejerna inkl 4G routern och körde på bänk?
-fungerade allt som det skulle när du körde på LAN ?
-fungerade det via 4G på hemmaplan ?
-när man har allt på samma bänk kan man ju gå in och titta i grejena på radiosidan också när man inte får kontakt, för att se om tex den publika ip-adressen ändrats  på 4G-routern utan att ddns servern uppdaterats som GCU skriver.
Håller i övrigt också med honom om att du bör sätta check interval till 10 om ip-adressen ändras väldigt ofta

/micke

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Trött på min RemoteRig
« Reply #14 on: 2016-01-29, 13:59:29 »
Hej,
Jag har allt hemma sedan ett par dagar. Har ändrat check intervall till 10.
* Kör jag på LAN har jag kontakt med båda RRC och jag kan starta/stoppa riggen.
* Jag kan inte och har heller aldrig kunnat, få kontakt med Radio-RRC via 4G för att läsa t.ex status.
* Kan alltså inte gå in på Radio-RRC och kolla ev. fel.
* Jag har kört många QSO tidigare utan att kunna läsa av Radio-RRC.
* Jag tror att routern Huawei B593 är fel inställd/fel/saknade parametrar osv.
Jag har haft hjälp av 4 st ham-vänner, varav en har RemoteRig, men jag vill inte plåga dem mera med "dumma" frågor.
När du klagar på att jag inte svarar på frågor beror det på att jag inte begriper jargongen och alla rekommendationer om att göra t-ex-"port forwarding".
Jag är full av beundran av den som skapat detta fantastiska system, men det kräver mer datorkunnande än jag besitter.
Jag tror att jag ev. kan få en annan ham att köra "Team Viewer" på min dator och rig.