Author Topic: Märkliga problem med Bredbandsbolaget  (Read 15167 times)

SA3THS

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #15 on: 2016-01-26, 23:30:31 »
Att skarva på 64 hjälpte inte heller.
Jag har även testat att byta ut nätdelen men det hjälpte inte heller.

Kanske värt att nollställa enheterna?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #16 on: 2016-01-27, 07:01:06 »
Nej, Att återställa RRCerna påverkar inte din Internetanslutning, vad har du för pingtid till radiosidan ?

/micke

SA3THS

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #17 on: 2016-01-27, 08:10:12 »
41 ms stabilt till radiosidan.
Båda sidorna på fiber men olika operatörer.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #18 on: 2016-01-27, 08:38:42 »
Jag kollade om jag har senaste firmware och jag har version 2.88 dvs nyare än vad som finns på sidan.
Har jag fått en beta?
Nej, bara en version som inte har behövt läggas ut på hemsidan än.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SA3THS

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #19 on: 2016-01-27, 13:56:08 »
Tog med grejerna till jobbet och det funkade direkt. Inga problem.
Ska hitta någon granne med BBB och testa där. Är det samma fel där är det BBB som är boven i dramat.

SA3THS

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #20 on: 2016-01-27, 23:24:47 »
Felkällan är nu inringad och jag har byggt runt felet!

42ms i svarstid tvärs över stan är mycket. För mycket.

Radion står hos en kund och jag minns att jag hade mycket kortare svarstid till kunden innan jag ordnade en direkt VPN-anslutning dit.

Jag tog därför bort den direkta vägen till kunden och ändrade så att trafiken skickas från min brandvägg, via jobbets brandvägg och vidare till kundens brandvägg. Resultatet? Istället för 42ms blev det 5ms. Dessutom routade jag all trafik från mitt nät till kundens publika IP via VPNet. Nu fungerar det direkt och utan några problem. Att jag inte kör interna IPt beror på att det blir enklare att köra mot det publika då jag tar med mig remoterig-lådan och front + mick ibland.

« Last Edit: 2016-01-27, 23:39:59 by SA3THS »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #21 on: 2016-01-28, 14:50:42 »
Hej
42ms är ju bättre än vad dom flesta kan komma till så dina problem har inget med det att göra. Har nog mer med ditt otroligt komplicerade sätt att ansluta. Men huvudsaken att det funkar

73 de micke

SA3THS

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #22 on: 2016-01-29, 23:38:42 »
Det är inte för mycket svarstid för remoterig. Det är bara en indikering på att nått är fel då svarstiden är orimligt hög mellan två fiberanslutningar i samma lilla stad.

När jag ansluter "direkt" från publikt IP till publikt IP, utan VPN eller brandväggar i någon av ändarna var det ändå problem. Felet ligger i utbytet av trafik mellan operatörerna då trafiken måste gå 45-50 mil och vända för att ta sig fram.

Min omväg genom ett tredje ställe tvingar trafiken att gå en kortare väg som inte lider av felet.

SM5KFL

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
    • Email
Re: Märkliga problem med Bredbandsbolaget
« Reply #23 on: 2016-02-26, 10:19:03 »
Jag har Bredbandsbolaget hemma i lägenheten, där blockerar BBB så att jag INTE kan ha Radiosidans RRC där, men panelsidan 'går ut'
till RadioRRC om den är exvis på mitt 4G-modem (på landet). Ringde Bredbandsbolaget, min Router är 'låst' för ingrepp, fick tag på en person som kunde svara på
lite 'djupare' frågor, och ett är att 'Resetta' modemet o komma åt portarna INNAN den kopplas upp igen till deras nät (har ADSL-modem via BBB).

Sen 'låses' inloggningen igen efter en stund (närdedn kopplas upp till BBB), men då ska portarna (13000-13002) vara kvar , som du Forwardat till din RRC (till IP-numret)

Kanske nån hjälp.

(Nu kör jag inte RadioRRC:,/radion normalt 'hemma', men ibland vill man kunna prova o vill komma åt RadioRRC:n på hemmanätverket
(o accessa den via surfplattan via 3/4G)