Author Topic: IC7100 och Heil Proset IC  (Read 8318 times)

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
IC7100 och Heil Proset IC
« on: 2016-02-09, 20:45:53 »
Hej,

Är det någon som kör RRC, IC-7100 och Heil Proset IC och får det att fungera bra?
Jag trodde det bara var att skaffa adaptern AD-1-ICM och köra men så verkar inte vara fallet.

/Anders

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #1 on: 2016-02-10, 10:04:08 »
Jag försöker alltså köra med Heil Proset IC direkt i 7100-panelen.

Detta är vad Heil själva skriver när jag frågar.

The Remote Rig boxes no doubt has a decoupling capacitor keeping the phantom voltage from not reaching the iC element.

/Anders

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #2 on: 2016-02-11, 11:45:13 »
Det lite konstiga svaret från Heil berodde på att man trodde headsetet var kopplat direkt på RRC.
Nu har jag provat att sätta panelen direkt på radion och då fungerar mitt Heil Pro Set IC helt suveränt.
Så då handlar det alltså om att det inte fungerar med RRC mellan.
Snälla Micke vad kan då vara problemet?
Jag kör över LAN så det har inget med Internet att göra.

/Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #3 on: 2016-02-11, 13:38:11 »
Om man tittar på schemat för manöverpanelen så går micsignalen rakt igenom, det innebär ju att bygeln JMP1 i RRCn som matar spänning till microfonelementen måste sitta på plats om det är ett microfonelement som kräver spänning. Nått annat kan jag inte tipsa om utan att i detalj veta vilken typ av micelement det är och hur kablar och adapterkablar är designade.

/micke

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #4 on: 2016-02-11, 14:08:39 »
Jag får kolla med Heil om jag kan få ett schema på detta så vanliga headset Heil Pro Set IC med adapter.
Detta headset inkl. adapter är ju speciellt framtaget för ICOM.
Tycker dock det är märkligt att samma headset på samma panel fungerar direkt på stationsdelen 7100 men inte med RRC inkopplade.
Skulle inte RRC ge spänning till elementet så skull ju inte standard mickrofonen fungera heller.
Sedan förstår jag inte riktigt när du vid ett tidigare tillfälle sa till mig att det var panelen som gav spänning till elementet och inte RRC
Nu verkar det dock vara att RRC som ger spänning rakt igenom?

/Anders
 

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #5 on: 2016-02-11, 14:18:51 »
Micelementen i ordinarie mic HM 133 drivs från 8V matningen till micen och behöver inte spänningsmatas via JMP1 i RRCn, det sitter tom en kopplingskondensator i HM133 som avskiljer ev likspänningsmatning via mictråden. Men jag antar att Heilkabeln inte är så sofistikerad utan kräver att micelementet matas via mictråden och då måste JMP1 finnas på plats

/micke

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #6 on: 2016-02-11, 15:39:32 »
Borde jag kanske ha berättat tidigare men JMP1 är på plats.
Har även mätt spänningen till 8v på adapters mikrofoningång med adaptern i panelen.

/Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #7 on: 2016-02-11, 15:52:21 »
då är det ju som det skall, vad är det som inte funkar ? funkar PTT men inte micljudet ?

/micke

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #8 on: 2016-02-11, 16:27:41 »
Sorry Micke,

Först nu ser jag att jag i denna tråd inte beskrivit felet fullt ut! Det handlar om mickljudet.
Tillför jag mickrofonen på Heil ett konstant ljud får jag bara ut korta burstar av effekt ur radion. Det är längre perioder med ingen effekt än med effekt. Kanske 1 sekund med och 2 utan. Vet inte om det är någon vettig audio som kommer ur radion eller något annat. Skall försöka arrangera något så att jag kan lyssna på mig själv. . Inte helt trivialt när man kör remote.

/Anders

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #9 on: 2016-02-11, 19:25:38 »
Har lyssnat på mig själv, ingen audio ur radion över huvud taget, bara korta spikar.
Mäter jag spänningen över micktrådarna så sjunker spänningen från 8,1 till 7,5v vid inkoppling av Heil.

/Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #10 on: 2016-02-11, 20:46:35 »
Ja nått är ju felkopplat, det är nog svårt att hjälpa på distans mer. Har du inte möjlighet att mäta med ett oscilloskåp vart signalen tar vägen så får du väl skicka hit lurar och kablage

73 de mike

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #11 on: 2016-02-13, 10:20:28 »
Jösses vad dum jag känner mig, kom just på vad felet bestod i!  :-[
Jag använde inte PTT på IC-7100 panelens MIC-ingång utan via "remote PTT" direkt in på stationsdelen.
Panelen släpper då inte igenom MIC-signalen.
Hur kunde jag vara så korkad? Kan bara ursäkta mig med att så fungerade inte IC-706.

Ledsen Micke att du lagt ned tid för att försöka hjälpa mig.

/Anders 

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7100 och Heil Proset IC
« Reply #12 on: 2016-02-13, 12:59:18 »
Ja det var ju svårt att gissa, antog förstås att du PTTade via kontakten i heil adapter kabeln. Nå det löste ju sig i alla fall det är ju det viktigaste

73 de micke