RRC 1258 Support på Svenska > Konfiguration av Routrar och Brandväggar

Dela Telia fiber

(1/2) > >>

SM0UXX:
Mina föräldrar bor endast c:a 50 meter från mitt sommar-QTH där jag har min remoterig-setup. Nu har mina föräldrar dragit in Telias fiber-bredband till sitt hus, och jag tycker det känns onödigt att jag då kör på ADSL för dyra pengar. Tänker istället försöka koppla in mig på deras fiber och köra trådlös överföring med t.ex. ett par Ubiquiti Nanostation M5.
Frågan är bara om det kommer fungera? Min tidigare erfarenhet av "operatörsspecifika" routers och switchar är att de ställer till med problem så fort man ska göra något mer än att slösurfa in på Aftonbladet... Ska väl inte måla f*n på väggen innan jag försökt iofs.

Någon här som har erfarenhet av att köra Remoterig med setupen nedan?

1. Mediaomvandlare, och integrerat med mediaomvandlaren sitter en Inteno XG6846 switch. Denna har uttag för bredband, IP-telefoni samt IP-TV.
2. Därefter kommer "Telias" router, Technicolor tg799vac. I setupen går det inte att göra något "avancerat", inte port-forwarding osv. Dock kan man välja DMZ på routerns LAN4-uttag.

Kan det fungera att köra DMZ på routern, koppla in min trådlösa överföring och sedan köra min router med tillhörande Remoterig-utrustning? Eller bör jag istället hänga på ytterligare en switch innan mina föräldrars router?

Tacksam för erfarenheter, tankar och kommentarer!

Erik



sm6vtz:
Hej Erik & andra läsare!

Har du eller någon annan fått det att fungera?
Har funderingar själv på att göra som du, men att låta Telia brygga Technicolor tg799vac & sedan ansluta en bättre router på port 4.
På den nya routern tänkte jag då ansluta en Ubiquiti Nanostation M5 eller liknande för att få internet på remotesiten & då kunna köra med Remote rig.

Hur har du gjort? Har du hittat någon bra lösning?

73 de SM6VTZ/Christian

sm2o:
Jag har haft telia modemet bryggat hela tiden och anslutit en egen Router till port 4. Dels så är ju användar interfacet i såna franska burkar helt obegripligt, sen slipper man ju programmera om den varje gång åskan tar den. Att den skall bryggas verkar ligga kvar i deras system så att när man ansluter ett nytt standard modem så blir det omprogrammerat automatiskt efter en stund.

/micke

SM5DXU:

--- Quote from: sm2o on 2016-10-23, 14:46:35 ---Jag har haft telia modemet bryggat hela tiden och anslutit en egen Router till port 4. Dels så är ju användar interfacet i såna franska burkar helt obegripligt, sen slipper man ju programmera om den varje gång åskan tar den. Att den skall bryggas verkar ligga kvar i deras system så att när man ansluter ett nytt standard modem så blir det omprogrammerat automatiskt efter en stund.

/micke

--- End quote ---
Micke, har du bryggat modemet själv eller beställt det via Telia support?

/ Göstha

sm2o:
Tror inte det går att göra själv, det får man be Telia göra

/micke

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version