Author Topic: Några erfarenheter och ett par idéer om dubbla radiosystem  (Read 6011 times)

Folke Persson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Hej.
Jag hör kört RRC några år och för ett par månader sedan gick förbindelsen ner. Min setup var vid detta tillfället: RRC1258, IC-7100, Dovado Tiny router samt ett Huawei E367 3G-modem (Telia).
Det visade sig att USB-modemet hade lagt av så allt plockades hem för översyn/uppdatering av F/W osv. Både RRC och Dovado har fått senaste F/W, Icom står på tur...

Nytt USB-modem blev Huawei E3372 (Telia). På testplatsen har jag nu runt 70% signal 4G och allt fungerar som det skall. Vid ett par tillfällen har jag dock fått kraftiga bitfel, avbrott, frysning i manövern, precis som det kunde vara tidigare vid riktigt svag signal på 3G-nätet, men nu är ju signalen superbra... Nån som känner igen detta?
En annan iakttagelse är att uppstartstiden från strömtillslag tills lysdioden för Internet tänds på Dovadoroutern är betydligt mycket längre nu än med det gamla 3G-modemet.
Det tar bortåt 3-4 minuter men därefter är allt OK, frånsett "störningarna" med bitfel enligt ovan. Modemet är ställt på Auto, och det är alltid 4G som väljs när man går in och kollar på uppkopplingen.
Nu till framtida projekt. Jag har växlat mellan IC-7100 och en IC-R2500 vid ett par tillfällen på remoteplatsen och i hemmashacket. Helst vill jag ha båda på remoteplatsen, och på samma RRC1258..
Jag vill gärna aktivera COM-portarna och se vad man kan göra med dessa. LF-överföringen kan vi lämna därhän, detta har jag en lösning för, men hur komma åt black-box för IC-R2500 via COM-port? I schacket kan jag tänka mig antingen manöverpanelen eller helt PC-styrt, med original Icom eller annat program t.ex HRD osv.

Hur funkar COM-portarna på RRC om man vill använda en USB-konverter i dessa? Nån som har andra idéer på det här med dubbla radiosystem?

///7HMS
Folke

OH2FT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Hej, vet inte om det hjälper men 3372 fungerade inte als med min Telewell router. Jag köpte en äldre
från outlet, och gav tilbaka den 3372. Jag mistänker att antt antingen operatörer eller Huawei har blockat inkommande portar. Hursomhelst, det fungerar bra med 4G med en äldre "dongle".
Joni OH2FT

Folke Persson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
OK.
Modemet fungerar stabilt och bra nu tillsammans med Dovadoroutern, störningen/bitfelet har inte återkommit så det var nog en tillfällig sak.
Återstår att fortsätta med tankarna om COM-portarna och att köra två radio osv. Man kan ju konfigurera portarna för Icom CI-V utöver standard seriell kommunikation om jag tolkat det hela rätt. Men IC-R2500 kör ju inte CI-V väl? Nån som testat att fjärrstyra andra apparater i dubbel upplaga?