Author Topic: Slå på/av reläer manuellt  (Read 9812 times)

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Slå på/av reläer manuellt
« on: 2016-04-01, 14:21:04 »
Kör idag Switchking (Telldus baserat) för övervakning och styrning av huset men har nu investerat i en Webswitch för att kunna styra i förta hand värmeanläggningen på ett säkrare sätt (via tråd som inte Switchking/Telldus supportar). Jag har testat att sätta upp ett par 1-wire tempsensorer och ett par DS2406 reläer för test. Jag lägger in att relä X ska gå på om tempsensor Y är över en viss temperatur och slå av om den är under temperaturen. Men hur kan jag styra reläet manuellt efter programmering? Om jag manuellt slår på reläet (när programmet egentligen vill att det ska vara av) så går det i alla fall av inom 1 minut igen. Jag skulle vilja kunna styra och läsa av status för "Relä av" "Relä på" eller "enligt program". Går det på något sätt?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #1 on: 2016-04-01, 14:45:19 »
Sätt "Disable periodic updates" i AC-programmet till Yes. Då kommer WSen bara att ändra reläet när programmets regler går från av->på och vice versa.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #2 on: 2016-04-01, 15:35:40 »
Hmm, inte riktigt som jag vill ha det. Hur ser du då status på reläet? Hur gå tillbaka till programmerat läge? Enda sättet är ju då att gå in i "Auto Control Programs" och sätta om  "Disable periodic updates" om man inte vill vänta på att regler ska uppfyllas, vilket kanske aldrig händer.

Exempel: Jag vill ta ett bubbelbad och vill ha extra varmvatten. Jag slår på vvb pumpen från solvärmen manuellt som är 80 grader. Den är dock programmerad att gå på vid 90 grader. Pumpen gör att solvärme temperaturen sjunker. Sedan är det moln i ett halvår (som det ofta är i Sverige), då kommer vvb pumpen från solvärmaren att gå i ett halvår och kyla ned hela huset. Inte bra.

Kan rapa upp fler exempel där det också blir strul, så det där får vi nog ta till önskelistan  8)



Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #3 on: 2016-04-01, 15:42:28 »
I ett sådant fall löser du det genom att ha "Disable periodic update"=No och istället för att använda Set relay-sidan så sätter du en override på AC-programmet ifråga som tvingar reläet att vara aktivt en viss tid och när den är slut återgår reläet till att bli ACP-styrt enligt dess regler. Går även att göra via nån av våra appar.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #4 on: 2016-04-04, 22:10:38 »
Hej. Nu har jag läst lite mer men framför allt testat lite mer. Inte helt logisk struktur och en smula rörig kan jag tycka.
Om jag nu förstår det hela rätt så om man nu gjort ett Auto Control Program så överrider det manuell sättning av reläerna. Om man vill överrida ACP kan man göra "override" på ACP. Öhh, har jag fattat rätt?

"Går även att göra via nån av våra appar", skriver du. Nu råkar jag inte ens se mina 1-wire reläer i iPhone appen. Vad gör jag för fel?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #5 on: 2016-04-04, 23:29:44 »
Det är beklagligt att du anser det inte vara enligt din definition av logik. Vi människor tenderar till att tänka på olika sätt, så kanske inte passar ditt sätt.  ;)

För AC-programmen så är tanken den att "override" på ett sådant relaterar till det självt (dvs det man anger "override:ar" dess automatik) och inte i en större kontext och då tycker jag att det finns logik i det :)

Du har antagligen inte namngett reläerna om du inte ser dem i appen.

Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #6 on: 2016-04-05, 13:26:46 »
Sorry, det var inte meningen att dissa burken helt, du får tänka på att jag är en "Newbe"  :) Jag vill bara få burken att göra sitt jobb.
Det verkar som jag fattat prio ordningen så då kan jag leva med det  8)
Men hur jag än gör så ser jag inte mina 2st 1-wire reläer i iPhone appen som jag hängt på. Jag ser bara de 5 interna reläerna  :'(
Alla reläer inklusive 1-wire reläerna är namnsatta.
Jag har provat ddsns och även direkt IP via port forward i min router. Med och utan UID och PW.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #7 on: 2016-04-05, 14:45:54 »
Nå, inte var det mer än en halv dissning, haha!  ;)

Men du har dock tagit oss med byxorna nere när det gäller 1-wire-reläerna i appen! Är nog tyvärr så att det inte har fixats så de syns där... Jag ska fixa i kommande WS-uppdatering så de syns/funkar. Är enklare än att ändra appar till tre mobil-OS 8)

Har jobbat en del med Denkovi-reläboxen men en del pyssel återstår då det är en ny typ av "enhet" med 8 reläer på en enda 1-wire-enhet.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #8 on: 2016-04-05, 21:54:34 »
He he, hela Microbit med brallorna nere  :o
Kan du skicka en bild ;D
Ok, mobilappen fixar du säkert. Men får jag välja så skulle jag prioritera Denkovi burken (HW före SW). Det är visst flera som är intresserade av den  :)
Se DS2408 tråden.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #9 on: 2016-04-06, 08:46:17 »
Det är inte antingen eller, det är både och som gäller 8) Fixa så att 1-wire-reläerna syns i appen är svinenkelt jämfört med Denkovi-lådan :)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #10 on: 2016-04-06, 13:52:32 »
Toppen  :)

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #11 on: 2016-04-07, 17:08:02 »
Toppen  :)
Sugen på att testa en beta med stöd för Denkovi-lådan + appfixen + en del annat?  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Slå på/av reläer manuellt
« Reply #12 on: 2016-04-07, 20:02:46 »
Va f_n, har du redan fixat?
Jag vill gärna vara första Beta testare  :) :o 8)